دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲:۳۴
 |  ۴/ مهر/ ۱۳۹۴ - ۳:۴۳
  |   نظرات: ۲ نظر
2,738 مرتبه بازدید

معلمی که با “ربنای” خود، عشق را بر سر سفره های افطار مردم آورد!

 

اول مهر ۱۳۱۹ در مشهد به دنیا آمد. مهدی شجریان پدر محمد رضا، دارای صدای خوشی بود و قاری قرآن بود و از همان اوان کودکی، به تربیت صدای محمدرضا همت گماشت. استاد با یادآوری خاطرات دوران کودکی خود به این مساله اشاره می کند و می گوید:
من به خوبی به خاطر دارم که وقتی ۳ یا ۴ ساله بودم صبح های جمعه جلسات تلاوت قرآن در منزل ما برگذار می شد. از وقتی ۶ ساله بودم تا هنگامی که ۱۹ سالم شد پدرم مرتبا مرا به جلسات تلاوت قرآن می برد. وقتی به سن تکلیف رسیدم پدرم مرا صبح بیدار می کرد و می گفت با صدای بلند قرآن بخوانم در این تلاش ها پدرم علت اصلی موفقیت من بود.
در سال ۱۳۳۱، برای نخستین بار، صدای تلاوت قرآن او از رادیو خراسان پخش شد. شجریان در سال ۱۳۳۸ به دانش سرای مشهد رفت تا کار خود را در حرفه معلمی آغاز کند. دانشسرای مقدماتی مشهد برای او آغاز یک تحول بزرگ بود. آن جا بود که با یک معلم موسیقی به نام جوان آشنا شد و زندگی حرفه ای او در موسیقی سنتی آغاز شد. او پس از دریافت دیپلم دانش‌سرای عالی، به استخدام آموزش و پرورش در آمد و همزمان که به تدریس در دبستان خواجه نظام‌الملک بخش رادکان می پرداخت با سنتور نیز آشنا می‌شود و فراگیری این ساز را نزد جلال اخباری شروع می کند.
شجریان در سال ۱۳۴۰ با خانم فرخنده گل افشان که ایشان نیز معلم دبستان بودند آشنا شدند و در شهر قوچان پای سفره عقد نشستند. در سال ۱۳۴۲ وی از بخش رادکان به روستای شاه آباد مشهد به عنوان مدیر دبستان منتقل می‌شود و موفق می‌شود که اولین سنتور خود را با چوب توت بسازد.

 

Shajarian

 

بعد از چند سال تدریس و مدیری دبستان‌های مشهد آذر ماه ۱۳۴۶ به تهران منتقل می‌شود و از همان بدو ورود با استاد احمد عبادی (نوازنده و نواساز نامی سه‌تار) آشنا می‌شود و همزمان به همکاری با رادیو ایران می‌پردازد و در کنار آن به کلاس درس آواز استاد اسماعیل مهرتاش و انجمن خوشنویسان نزد استاد بوذری می‌رود. کار در رادیو با نام مستعار “سیاوش بیدکانی” تا سال ۱۳۵۰ خورشیدی و بعد در رادیو و تلویزیون با نام خودش از جمله تلاش‌های وی در مسیر زندگی هنری‌اش به شمار می‌رفت. در تمام مدت همکاری استاد با رادیو و تلویزیون وی با نام مستعار “سیاوش بیدکانی” شناخته شده بود و این به علت مخالفت پدرش با موسیقی و آواز خواندن پسرش بود. گرچه بعدها پدرش به او اجازه استفاده از نام اصلی اش را داد. او در سال ۱۳۴۷ از آموزش و پرورش به وزارت منابع طبیعی انتقال می یابد و همزمان به کلاس خوشنویسی استاد حسن میرخانی می‌رود. در سال ۱۳۵۰ با استاد فرامرز پایور آشنا می‌شود. به مشق سنتور و آموزش ردیف آوازی صبا نزد ایشان می‌پردازد. در همین سال است که وی افتخار آشنایی با شاعر گرانمایه هوشنگ ابتهاج را پیدا می‌کند و به همکاری با برنامه گل های تازه رادیو می‌پردازد. او همچنین در سال ۱۳۵۶ در مسابقه تلاوت قرآن کشوری، رتبه نخست را به دست آورد.

 

0837f5c4-84d3-40c2-a62e-4ca0043b8868

 

استاد در سال ۱۳۵۸ دعای معروف ربنا (برخی آیات قرآن که شجریان آن‌ها را با صوت خوانده) و مناجات مثنوی افشاری را به صورت بداهه و بدون تمرین؛ ابتدا به قصد این که به هنرجویان آموزش دهد خواند، تا بهترینش را در ماه رمضان برای افطار پخش کنند اما رادیو همان اجرای خودش را پخش کرد و این دعا به مدت سی سال از اصلی‌ترین برنامه‌های رادیو در ماه رمضان بودند.
او در سال ۱۳۷۸ جایزه افتخاری یونسکو را دریافت می‌کند (‌جایزه پیکاسو) و کتاب راز مانا نیز از وی درسال ۱۳۷۹ منتشر می‌شود. وی همچنین مبدع چند ساز جدید در موسیقی ایرانی است که در اردیبهشت ۱۳۹۰ در نمایشگاه در تهران این سازها را رسماً به نمایش عمومی در آورد. شجریان در سال ۱۳۹۳ نشان عالی وزارت فرهنگ و هنر دولت فرانسه را از برونو فوشه، سفیر فرانسه در تهران دریافت کرد. او در زمینه آواز شاگردان بسیاری را تعلیم داده است که برخی از معروف‌ترین آن‌ها عبارت اند از: شهرام ناظری، حسام الدین سراج، همایون شجریان و ایرج بسطامی. استاد امروز ۷۵ ساله شده است.

 

لینک دانلود تصنیف آمده ام که سر نهم ـــــ اینجا


 

photo_2015-09-24_17-40-54

 

تصاویری از جشن تولد 75 سالگی محمدرضا شجریان

تصاویری از جشن تولد ۷۵ سالگی محمدرضا شجریان


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

2 Responses to “معلمی که با “ربنای” خود، عشق را بر سر سفره های افطار مردم آورد!”

  1. ناشناس گفت:

    درود بر استاد عشق

  2. م - ﻛﺎﻣﻴﺎﺏ گفت:

    ﺑﻴﻮﮔﺮاﻓﻲ اﺳﺘﺎﺩﺷﺠﺮﻳﺎﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭﻋﺎﻟﻲ

آخرین نظرات شما
  • سلام دوست عزیز نظر شما بسیار از نظر علمی ضعیف است و هیچ استناد علمی ندارد. برای سخیف بودن حرف شما همین بس که باور دارید «لاری ترکیبی از لاری و کردی است». لطفا کمی مطالعه...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • تبریک به عرفان عزیز و با آرزوی موفقیت های بیشتر و تشکر از زحمات کادر آموزشی مدرسه خواجه نصیر بالاخص مدیریت محترم این آموزشگاه که انصافا تحول خوبی رو در این مدرسه هم از نظ...
    انور اسماعیلی در: گفتگو با عرفان حمیده دانش آموز موفق خوری: در مدرسه خواجه نصیر، فرهنگ و معرفت آموختم.
  • آرزومند هستم نور به قبرش بباره واقعا که هنرمند بوده این خدا بیامورز...
    Fardeen در: آهنگ زیبای “چراغ” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • لطفا با مجموعه جهاد دانشگاهی تماس بگیرید....
    ایوب محمودی در: ثبت نام دوره های تخصصی جهاد دانشگاهی مرکز لارستان آغاز شد
  • سلام و خسته نباشید هزینه دوره تربیت معلم سه سال اول چقدر هست و چقدر زمان میبره؟...
    معصومه در: ثبت نام دوره های تخصصی جهاد دانشگاهی مرکز لارستان آغاز شد
  • بسیار زیبا میشه لینک دانلود آهنگ بذار بباره نم نم بارون مرحوم محمدرضا حقیقی هم بگذارید....
    در: آهنگ زیبای “چراغ” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • با سلام دوست عزیز از پاسخ و نظر شما ممنونم. بنده ممکن است واژه هایی را استفاده کرده باشم که از نظر خوانندگان اندکی تند به نظر برسد اما شما به جنبه های زبان شناسی این مطلب...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • ممنون از پاسخ شما حرف شما کاملا درست است و ما باید زبان لاری را حفظ کنیم . بنده در پایان نامه ی خود بر این امر تاکید کرده ام و همچنان هم در دانشگاه در حال مذاکره برای طرح...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • سلام دوست عزیز، ممنون از نظر شما ببینید حرف شما تا حدی درست است. اما آنچه معیار یک زبان و گویش یا لهجه است تنها درک بین فردی نیست. این معیار وجود دارد اما معیارهایی همچون...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • سلام آقای مازیار ممننو از پاسخ شما سخن شما درست است و بنده شما را برای بحث دقیق تر به این لینک که در آفتاب لارستان منتشر کرده ام و در مورد زبان های فارسی باستان و میانه ت...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
آمار بازدید:

بازدید امروز: 33 بازدید

بازدید دیروز: 101 بازدید

بازدید کل : 4299221 بازدید