دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۴:۳۱
سرویس: گزارش
 |  ۳/ آبان/ ۱۳۹۴ - ۳:۲۵
  |   نظرات: بدون نظر
1,668 مرتبه بازدید

دکتر سید احمد هاشمی: مهم ترین درس عاشورا این است که در قبال خود، خانواده و جامعه مان احساس مسئولیت کنیم

 

خطیب نماز جمعه این هفته خور، اول آبان ماه ۹۴ دکتر سید احمد هاشمی بود و در ارتباط با درس هایی که می توان از واقعه عاشورا گرفت ایراد سخن کرد. خلاصه سخنرانی ایشان که توسط سید محمد نور دانش تهیه شده خدمت عزیزان نقل می شود:

 

حادثه کربلا که اتفاق افتاده بهر حال یک لکه سیاهی است. یک لکه تاری است در تاریخ اسلام. لکه ایست که دل هر مسلمانی، دل هر مومنی را به درد می آورد. ولی من می خواهم درس مهمی که ما از این واقعه می گیریم و مهم همان درسش هست را بیان کنم. همانند وقتی که قرآن کریم برای ما داستان نقل می کند. جالب است که بدانیم قرآن داستان که نقل می کند خیلی به جزئیات داستان توجه ندارد یعنی به ریزه کاری های داستان توجه نمی کند که حالا این داستان مثلا فلانی ها چند نفر بودند، اسمشان چه بود یا نمیدانم چند سالشان بود و … این ها را اصلا توجه نمی کند. بلکه به کلیات داستان می پردازد و بعد از آن، نتیجه گیری می کند و به همین خاطر به ما (لقد کان فی قصصهم عبره لاولی الالباب) در داستانی که خداوند در سوره یوسف می فرماید در داستان آنها عبرتی است برای صاحبان خرد. در داستان سیدنا حسین برای ما عبرت های زیادیست.ما باید از این داستان درس بگیریم. یک درس مهم از آن واقعه این است که چه چیزی باعث شد که سیدنا حسین و یارانش این اتفاق برایشان بیفتد؟ حس مسئولیت.
حس مسئولیت در قبال جامعه اسلامی. یعنی احساس می کرد خلافت از منهاج نبوت منحرف شده است و باید این خلافت را به منهاج نبوت برگرداند. و همین مساله باعث شد که این حرکت را انجام دهد. و این احساس مسئولیت درس مهم و بزرگیست که از قیام امام حسین می گیریم. چیزی که متاسفانه امروز در زندگی ما و به خصوص در سایه زندگی صنعتی ما، باعث شده که احساس مسئولیت در جامعه ی ما کمتر بشود. یعنی خیلی برای ما مهم نیست که همسایه یا مردم شهرمان و فرزندانمان چه اتفاقی دارد برای آنها می افتد. و متاسفانه این ذهنیت برای خیلی از افراد وجود دارد که می گویند آهسته برو و بیا تا گربه شاخ بهت نزنه…اگه این ضرب المثل منظور بی تفاوتی باشد خیلی غلطه…
ولی اگر منظور این باشد که شما در کار مرد فضولی و دخالت بی جا نکن آن طور درست است. یا خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت باش. این ضرب المثل باز به صورت بدی فهمیده می شود. جماعت وقتی گفته می شود منظور جماعت مسلمین است نه جماعت فاسقین. منظور از خواهی نشوی رسوا یعنی شما همرنگ جامعه مسلمین باش نه همرنگ جماعت فاسقین.اگر شما در جماعت فاسق قرار گرفتی شما نمی توانی به این ضرب المثل استناد کنی. ضرب المثل وحی الهی نیست. درست است که برخی از ضرب المثل ها الهام گرفته از وحی است ولی وقتی این ها بد فهمیده می شوند متاسفانه شخص هم بد عمل می کند. وقتی می گوییم اهل سنت و جماعت در واقع منظور کسانی هستند که تابع سنت پیامبر و جماعت مسلمین هستند.
زندگی هر چقدر صنعتی تر می شود احساس مسئولیت هم کمتر می شود. به طوری که در شهرهای بزرگ شخص همسایه خود را نمی شناسد و کاری به کار او ندارد و این وضعیت، وضعیت بسیار خطرناکی است و این در واقع تقابل با وضعیتی است که سیدنا حسین برای آن قیام کرده اند و این در واقع یکی از منش های انسان مسلمان است. امر به معروف و نهی از منکر برای احساس مسؤلیت است. چون من احساس مسئولیت می کنم امر به معروف می کنم و آن ها را از منکر باز می دارم. و این نشانه ی ایمان فرد است. یک جمله ای زیبا این که اگر شما درد را احساس کنی زنده ای اما اگر درد دیگران را احساس کنی آدم هستی.
تو کز محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی!
با احساس مسئولیت در زمره ی آدمیان قرار می گیریم و انسان بودن با مومن بودن تعارضی ندارد. بلکه مومن بودن قله ی انسانیت است. کسی که دغدغه ی جامعه ی خود را دارد به معنای واقعی کلمه می تواند مومن باشد. اما کسی که دغدغه ندارد فقط زنده است. مانند خیلی از موجودات دیگر. انسان بودن ما تنها به زنده بودن ما نیست بلکه به چگونه زندگی کردن ماست.
همه ی ما باید احساس مسئولیت کنیم در قبال جامعه ی خود. ابتدا نسبت به خودمان سپس خانواده و بعد از آن در جامعه ای که زندگی می کنیم مسئول هستیم. چرا ما مسلمانان در قبال انسانیت مسئولیت داریم؟ چون وظیفه داریم پیام خدا را به آنها برسانیم و بهترین امت بودن ما به خاطر رسالت و احساس مسئولیتی هست که در قبال انسانیت داریم. لذا این مهم ترین درس عاشوراست اگر می خواهیم پا جای پای آن بزرگوار (حسین بن علی) بگذاریم و مانند ایشان و جدش رسول الله(ص) باشیم. 


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آخرین نظرات شما
  • سلام دوست عزیز نظر شما بسیار از نظر علمی ضعیف است و هیچ استناد علمی ندارد. برای سخیف بودن حرف شما همین بس که باور دارید «لاری ترکیبی از لاری و کردی است». لطفا کمی مطالعه...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • تبریک به عرفان عزیز و با آرزوی موفقیت های بیشتر و تشکر از زحمات کادر آموزشی مدرسه خواجه نصیر بالاخص مدیریت محترم این آموزشگاه که انصافا تحول خوبی رو در این مدرسه هم از نظ...
    انور اسماعیلی در: گفتگو با عرفان حمیده دانش آموز موفق خوری: در مدرسه خواجه نصیر، فرهنگ و معرفت آموختم.
  • آرزومند هستم نور به قبرش بباره واقعا که هنرمند بوده این خدا بیامورز...
    Fardeen در: آهنگ زیبای “چراغ” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • لطفا با مجموعه جهاد دانشگاهی تماس بگیرید....
    ایوب محمودی در: ثبت نام دوره های تخصصی جهاد دانشگاهی مرکز لارستان آغاز شد
  • سلام و خسته نباشید هزینه دوره تربیت معلم سه سال اول چقدر هست و چقدر زمان میبره؟...
    معصومه در: ثبت نام دوره های تخصصی جهاد دانشگاهی مرکز لارستان آغاز شد
  • بسیار زیبا میشه لینک دانلود آهنگ بذار بباره نم نم بارون مرحوم محمدرضا حقیقی هم بگذارید....
    در: آهنگ زیبای “چراغ” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • با سلام دوست عزیز از پاسخ و نظر شما ممنونم. بنده ممکن است واژه هایی را استفاده کرده باشم که از نظر خوانندگان اندکی تند به نظر برسد اما شما به جنبه های زبان شناسی این مطلب...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • ممنون از پاسخ شما حرف شما کاملا درست است و ما باید زبان لاری را حفظ کنیم . بنده در پایان نامه ی خود بر این امر تاکید کرده ام و همچنان هم در دانشگاه در حال مذاکره برای طرح...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • سلام دوست عزیز، ممنون از نظر شما ببینید حرف شما تا حدی درست است. اما آنچه معیار یک زبان و گویش یا لهجه است تنها درک بین فردی نیست. این معیار وجود دارد اما معیارهایی همچون...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • سلام آقای مازیار ممننو از پاسخ شما سخن شما درست است و بنده شما را برای بحث دقیق تر به این لینک که در آفتاب لارستان منتشر کرده ام و در مورد زبان های فارسی باستان و میانه ت...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
آمار بازدید:

بازدید امروز: 37 بازدید

بازدید دیروز: 200 بازدید

بازدید کل : 4304455 بازدید