چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۶:۱۷
سرویس: گزارش
 |  ۹/ آبان/ ۱۳۹۴ - ۶:۳۲
  |   نظرات: بدون نظر
1,845 مرتبه بازدید

امام جمعه خور: باید هر روز روز معلم و روز دانش آموز باشد/ معلم فقط آموزگار نیست بلکه مهم تر از آن، یک مربی و یک الگوی با نفوذ است

 

سید محمد نور دانش، امام جمعه خور، خطیب این هفته نماز جمعه خور( ۸ آبان ۹۴) بود. وی خطبه اول را به زندگی زبیربن عوام بن خویلد اختصاص داد و در خطبه دوم به مساله مقام و منزلت معلم پرداخت. خلاصه خطبه دوم را در ادامه می خوانید:
یکی از روش هایی که می تواند در تربیت فرزندانمان موثر باشد و آنها را سوق دهد که سیره بزرگان را مطالعه کنند تشویق آنها به علم آموزی است و اینکه دانش آموزان چیزهایی را بیاموزند که به درد دنیا و آخرت آن ها بخورد. متاسفانه نگاهی که به علم در جامعه ما وجود دارد نگاه دست چندم است. نگاه دست اول نیست. علم یکی از صفات بارز باری تعالی است برای همین باید خود را با سلاح علم مجهز کنیم تا خود را به صفات باری تعالی مزین کنیم و فرزندانمان را تشویق کنیم که علم را از کسانی بیاموزند که واقعا دلسوز هستند و آن احترامی که دانش آموز نسبت به معلمش داشته باشد را باید نهادینه کنیم. به نوبه ی خود روز دانش آموز را به دانش آموزان و معلمین و خانواده های محترم تبریک عرض می کنم.
متاسفانه در آخر سال روزی قرار داده شده به نام روز معلم. آن زمان که دیگر حرف از معلم و روز او زده می شود، سال تمام شده و دانش آموز و معلم کار خودشان را انجام داده اند. در واقع هر روز روز معلم و دانش آموز است نه اینکه فقط ۱۳ آبان را به عنوان روز دانش آموز قرار دهیم و تمام. از زمانی که فرد در حال یادگیری هست تا زمانی که از این دنیا می رود روز دانش آموز است. دانش آموز یعنی کسی که در حال یادگیری است و معلم یعنی کسی که در حال یاد دادن است. پیوسته این تعلیم و تعلم باید در جامعه وجود داشته باشد و منحصر به روز خاصی نکنیم. بله درست است روز دانش آموز و روز معلم به نوبه خود جایگاه خاص خود را دارد. از همان روز اول که سر کلاس درس می رود وظیفه ی خودش و معلمش و تعامل خوبی که باید داشته باشد توجیه و تفهیم شود و باید به اهمیت آن پی ببرد. دانش آموز باید دانش آموز بودن خود را ثابت کند نه در یک روز بلکه در تمام لحظات زندگیش. نه در کلاس درس بلکه در کوچه و خانواده و جامعه هم نیز باید ثابت کند. خانواده نقش بسیار مهمی را در آگاه ساختن فرزندان و تذکر دادن به آن ها را دارند و می توانند در تربیت فرزندان بسیار موثر باشند.
تعامل باید بین خانواده و مدرسه به نحو احسن وجود داشته باشد و در جریان پیشرفت و پسرفت فرزندان قرار گیرند. متاسفانه خیلی وقت ها دانش آموز احترام معلم را به جا نمی آورد و رعایت نمی کند. امیدواریم که بتوانیم به فرزندانمان اخلاق و آدابی آموزش دهیم تا حرمت دانش آموز و معلم حفظ شود. حتما دانش آموز باید احترام آن کسی که به او چیزی یاد می دهد نگه دارد و به او بی احترامی نکند. همه ی ما دانش آموز بوده ایم و امروز هم به فرزندانمان طوری القا نماییم که از معلمشان حساب ببرند تا مطالب خوب و با ارزش از معلمین بیاموزند. در شهر مان الحمدلله کمیته ی دانش پژوهان انجمن خیریه صابرین نقش پیوند مدرسه و خانواده را به خوبی اجرا می کند و توانسته امید به ادامه تحصیل دانش آموزان را در میان خانواده ها زنده کند. امیدواریم که این تعاملات سازنده همواره وجود داشته باشد.
رابطه دانش آموز با معلّم یک رابطه باطنی و معنوی است دانش آموز و یا دانشجو معلّم را شخصیتی محترم و ممتاز می داند که او را در بزرگ شدن و به استقلال و آزادی رسیدن، و به عضویت رسمی جامعه در آمدن کمک و مساعدت می نماید معلّم با روح و جان دانش آموز و یا دانشجو سروکار دارد و به همین جهت، به عنوان یک الگوی محبوب و مطاع پذیرفته می شود. دانش آموز اگر چه قبلا در محیط خانواده علوم و اطلاعات فراوانی را کسب کرده رفتارهایی را آموخته و به اموری عادت کرده و تا حدودی شخصیت او شکل گرفته است ولی هنوز شکل ثابت به خود نگرفته و تا حد زیادی قابل انعطاف و تغییر می باشد. کودک و نوجوان در این سنین از محیط خانواده خارج می شود و به طور رسمی در اجتماعی جدید یعنی مدرسه و یا دانشگاه پذیرفته می شود.

دانش آموز در این اجتماع جدید فرصت می یابد تا افکار و اندوخته های دینی و رفتار و عادت های گذشته اش را مورد بازنگری قرار دهد و شخصیّت خویش را بسازد و تکمیل و تثبیت نماید.

با نفوذترین و محبوب ترین فردی که می تواند در این مرحله حساس او را یاری کند معلّم است به همین جهت دانش آموزان و یا دانشجویان، معلّم و استاد خود را به عنوان یک الگو و اسوه می پذیرند و از رفتار و گفتار و اخلاق خوب یا بد او سرمشق می گیرند و خود را با وی همسان و همانند می سازند.

 

معلم فقط آموزگار نیست بلکه مهم تر از آن، یک مربی و یک الگوی با نفوذ است. یک معلّم خوب که با رفتار و گفتار پسندیده اش دانش آموزان را خوب پرورش می دهد، بزرگترین خدمت را نسبت به اجتماع خود انجام می دهد و به عکس یک معلّم بد اخلاق و بدرفتار و منحرف که با رفتار بدخود، دانش آموزان را به انحراف و تباهی می کشد و بزرگترین خیانت ها را نسبت به اجتماع مرتکب می شود. بنابراین شغل و حرفه معلمی و استادی از حساس ترین و مسئولیت دارترین شغل های اجتماع می باشد.
تعامل باید بین خانواده و مدرسه به نحو احسن وجود داشته باشد و در جریان پیشرفت و پسرفت فرزندان قرار گیرند. امیدواریم که بتوانیم به فرزندانمان اخلاق و آدابی آموزش دهیم تا حرمت دانش آموز و معلم حفظ شود. 


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آخرین نظرات شما
  • سلام دوست عزیز نظر شما بسیار از نظر علمی ضعیف است و هیچ استناد علمی ندارد. برای سخیف بودن حرف شما همین بس که باور دارید «لاری ترکیبی از لاری و کردی است». لطفا کمی مطالعه...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • تبریک به عرفان عزیز و با آرزوی موفقیت های بیشتر و تشکر از زحمات کادر آموزشی مدرسه خواجه نصیر بالاخص مدیریت محترم این آموزشگاه که انصافا تحول خوبی رو در این مدرسه هم از نظ...
    انور اسماعیلی در: گفتگو با عرفان حمیده دانش آموز موفق خوری: در مدرسه خواجه نصیر، فرهنگ و معرفت آموختم.
  • آرزومند هستم نور به قبرش بباره واقعا که هنرمند بوده این خدا بیامورز...
    Fardeen در: آهنگ زیبای “چراغ” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • لطفا با مجموعه جهاد دانشگاهی تماس بگیرید....
    ایوب محمودی در: ثبت نام دوره های تخصصی جهاد دانشگاهی مرکز لارستان آغاز شد
  • سلام و خسته نباشید هزینه دوره تربیت معلم سه سال اول چقدر هست و چقدر زمان میبره؟...
    معصومه در: ثبت نام دوره های تخصصی جهاد دانشگاهی مرکز لارستان آغاز شد
  • بسیار زیبا میشه لینک دانلود آهنگ بذار بباره نم نم بارون مرحوم محمدرضا حقیقی هم بگذارید....
    در: آهنگ زیبای “چراغ” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • با سلام دوست عزیز از پاسخ و نظر شما ممنونم. بنده ممکن است واژه هایی را استفاده کرده باشم که از نظر خوانندگان اندکی تند به نظر برسد اما شما به جنبه های زبان شناسی این مطلب...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • ممنون از پاسخ شما حرف شما کاملا درست است و ما باید زبان لاری را حفظ کنیم . بنده در پایان نامه ی خود بر این امر تاکید کرده ام و همچنان هم در دانشگاه در حال مذاکره برای طرح...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • سلام دوست عزیز، ممنون از نظر شما ببینید حرف شما تا حدی درست است. اما آنچه معیار یک زبان و گویش یا لهجه است تنها درک بین فردی نیست. این معیار وجود دارد اما معیارهایی همچون...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • سلام آقای مازیار ممننو از پاسخ شما سخن شما درست است و بنده شما را برای بحث دقیق تر به این لینک که در آفتاب لارستان منتشر کرده ام و در مورد زبان های فارسی باستان و میانه ت...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
آمار بازدید:

بازدید امروز: 24 بازدید

بازدید دیروز: 180 بازدید

بازدید کل : 4298497 بازدید