یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۶:۰۹
سرویس: گزارش
 |  ۱۷/ آذر/ ۱۳۹۴ - ۶:۱۳
  |   نظرات: ۲ نظر
1,614 مرتبه بازدید

امام جمعه خور: امام علی(ع) هیچ گاه در کاری که به نوعی امکان حل مسالمت آمیز وجود داشت به جنگ و خونریزی متوسل نشد

 

خلاصه خطبه نماز جمعه این هفته خور (۱۳ آذرماه ۹۴) که توسط سید محمد نور دانش امام جمعه خور ادا شد در ادامه می آید:

یکی از اساسی ترین کارهایی که لازم است درجامعه پیاده بشود مدیریت یک جامعه است. که اداره ی آن خودش هنر می خواهد. اگر دقت نماییم به زندگانی رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم که با تمام مشکلات و سختی هایی که با آن مواجه بود اما توانست با مدیریتی درست به پشتوانه ی وحی جامعه ای را سر وسامان دهد که زبانزد همه ی ملت هاست. اگر به یک خانواده هم دقت داشته باشیم اداره آن خانواده نیاز به درایت خاص خودش را دارد. همین طور بالاتر اگر توجه نماییم اداره ی یک شهر و بعدش شهرستان و استان تا برسد به اداره ی یک کشور که واقعاً کاری بسیار پیچیده است و سر و سامان دادن به همه ی زمینه ها نیاز به تخصص ها و نیروهای متعدد دارد تا بتوانند جامعه را بدرستی سمت و سو دهند. خداوند در آیه ای خطاب به پیامبر داوود میفرماید:( ما تو را درزمین به عنوان خلیفه و جانشین قرار داده ایم پس بین مردم به حق حکم کن و از هوای نفس پیروی نکن که تو را از راه خدا منحرف می سازد….) این خطاب می تواند متوجه هر مسئولی باشد که در جامعه نقشی دارد. و در واقع خلیفه به کسی گفته میشود که ۱- تزکیه نفس داشته باشد یعنی از حسد، جاه طلبی، شهوت رانی، دروغگویی، ثروت اندوزی، طمع ورزی، و قدرت طلبی به دور باشد ۲- در زمین به آبادانی بپردازد و ازخونریزی و فساد خودداری کند.  در واقع هم
خلافت راشده عبارتست از نیابت کامل از طبیعت و طرز زندگی رسول خدا( ص).
حال باید بدانیم طبیعت خاص و ممتاز پیامبر چیست؟ ۱-قوت ایمان به غیب. ۲ – جذبه کامل و راستین اطاعت الهی. ۳ – شهادت به غیب. ۴ – فدا نمودن مصالح و منافع شخصی در برابر قانون الهی. ۵ – ترجیح دادن آخرت بر دنیا. ۶- عدم وابستگی به دنیا و مادیات. (نگاه به دنیا و مادیات به عنوان وسیله) ۷ – تلاش برای رفاه و آسایش مردم. و این گونه بود که خلفای راشدین نه تنها خود را در برابرحفظ و حراست از جان و مال و امنیت مردم مسئول می دانستند بلکه معتقد بودند اگر در حوالی دجله و فرات گوسفندی از چوپانی ربوده شود بر عهده ی خلیفه است که در روز قیامت حساب پس دهد.
ویژگی های حکومت خلفای راشدین:۱- حکومت شورایی. ۲- امانت بودن بیت المال. ۳ – برتری قانون. ۴  -حکومتی به دور از تعصب اما عدل پرور.۵ – آزادی کامل و انتقاد و اظهار عقیده در آن بود. برای درک بهتر خلافت نگاهی به اندیسه مستبدان ضروری است. نگاهی به اندیشه ی تشنگان قدرت بخوبی بیانگر این موضوع است که بشریت از دست شیفتگان قدرت چه کشیده و چه ها خواهد کشید.

در ادامه خطبه قسمتی از سیره ی سیاسی سیدنا علی رضی الله عنه را مرور می کنیم. ایشان می فرمایند یکی از ویژگی های زیبای زمامدار موفق فروتنی او در مقابل مردم است. و همچنین از زشت ترین ویژگی های زمامدار نزد مردمان صالح این است که مردم درباره ی آنها گمان فخر فروشی و غرور ورزی داشته باشند و شخصیت آنان بر کبر مبتنی گردد. و می فرماید من اکراه دارم از اینکه در ذهن شما این گمان خطور کندکه من مدح و تمجید و شنیدن درود را دوست می دارم.
از دیدگاه امام علی وظایف در مقابل مردم این است: حقی که شما برگردن ما دارید عمل به کتاب خداوند و سیره ی رسول خدا و قیام به حق او و ادای آن و بر پاداشتن سنت اوست. به اعتقاد امام نظام حکومتی و کارگزاران آن از یک سو و مردم جامعه از سوی دیگر نسبت به همدیگر حقوق و تعهداتی دارند که لازم است هرکدام دقیقا به تعهدات خود عمل نمایند.

امام درنامه ای خطاب به حاکم مصر وظایف او را در چند مورد خلاصه می نویسد: ۱- وصول مالیات آن کشور. ۲- جهاد با دشمنان آن کشور.۳ – اصلاح مردم آن کشور.
حکومت اسلامی باید با کوشش تمام و با ایجاد شرایط و برنامه های مناسب، مردم را به حال خود نگذاشته و آنان را به سطحی از رشد، تعالی، شعور، فرهنگ، وآگاهی مناسب برساند به تعبیر امروزی به توسعه ی انسانی برساند. نکته ی جالب توجه این است که این مرحله را پس از دو مرحله ی اول ذکر می کند زیرا بدون تنظیم امور اقتصادی و تامین معیشت مردم و بدون ایجاد آرامش و امنیت واقعی در جامعه سخن از اصلاح و رشد و تعالی مردم، تلاشی بیهوده است. ۴- آبادسازی شهرها ومناطق آن کشور
سیدنا علی رضی الله عنه باحکمرانی افراد خود کامه و متجاوز به جان ومال و ناموس مردم مخالف بود و به هیچ وجه حکومت آن گونه افراد را بر مسلمین قبول نداشت و می فرمود باید کسی متصدی امور باشد که تابع قرآن و سنت و از علم و تقوای کافی برخوردار باشد. و برعدل پروری حاکم و شایسته سالاری و نفی خشونت تاکید می کرد. مدیریت جامعه و نظام سیاسی کارهای تخصصی هستند که هر کدام افراد خاص خود را می طلبد. امام علی هیچ گاه در کاری که به نوعی امکان حل مسالمت آمیز وجود داشت به جنگ و خونریزی متوسل نشد. والسلام. 


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

2 Responses to “امام جمعه خور: امام علی(ع) هیچ گاه در کاری که به نوعی امکان حل مسالمت آمیز وجود داشت به جنگ و خونریزی متوسل نشد”

  1. ناشناس گفت:

    جایگاه امام علی(ع) وبرنامه ریزی واهدافی که برای اجرا در نظر گرفته بود آیا برای امروز ماکاربری دارد؟

    • ناشناس گفت:

      درصورتی که شایسته سالاری بر جامعه ی ما حاکمیت داشته باشد وبدون تعصب به تخصص ها توجه بشود امیدواریم که گامی بر داشته باشیم برای این مهم,میتواند کابری داشته باشدومتخصصین هم با تمام وجود از تخصص خود برای رشد جامعه تلاش کنند.

آخرین نظرات شما
  • به عنوان دوست(: به نوعی الگو برداری :' سعی در قدم گزاشتن به سوی آینده(; و به همراه هم! آروزی موفقیت برای هر دومان+) تشکر از رسانه و دوست عزیز به صرف انگیزه...
    حسین در: گفتگو با عرفان حمیده دانش آموز موفق خوری: در مدرسه خواجه نصیر، فرهنگ و معرفت آموختم.
  • ضمن تشکر و سپاس بابت مصاحبه کوتاه و مفید از سوی سایت خور ، برای آقا عرفان در همه عرصه ها آرزوی توفیق روز افزون را از خداوند متعال دارم....
    یونس قانع در: گفتگو با عرفان حمیده دانش آموز موفق خوری: در مدرسه خواجه نصیر، فرهنگ و معرفت آموختم.
  • یاد داشت آقای اورنگ را به طور کامل مطالعه کردم. ایشان پشت عنوان زبانشناس پنهان شده و منش خود را بروز داده و در مقاله شان چیزی به جز تمسخر و ناسزا گویی دیده نمی شود. آیا د...
    اوزی در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • با تقدیر و تشکر از دکتر محمد اورنگ و دکتر لیلا دیانت به خاطر جواب علمی که ارایه نمودند از این بزرگواران انتظار است که برای حفظ زبان لارستانی و متقاعد نمودن خانواده ها برا...
    در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • […] دکترای زبان شناسی  مقاله ای تازه نوشته اند که سایت خور آن را منتشر کرده […]...
    آفتاب لارستان – نگاهی نابخردانه به عنوان یک «کهن زبان» در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • احسنت...
    در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • والا اینکه بهش بگیم زبان هم زیادیشه ، با دوستت برو پیش یه تهرونی با زبون لاری با دوستت صحبت کن ، تهرونیه کل حرفت رو میفهمه اگه هم نفهمه حداقل 70 درصدشو میفهمه ، مقایسه کن...
    سلام در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • نام درست زبان لارستان كه در بر گيرنده لارستان كهن است لارستانى است و نام ساختگى اچمى ريشه تاريخى ندارد . البته لازم به يادآورى است كه در ايران بزرگ همه مردم به شكلهايى از...
    مازيار، از امريكا در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • اول زبان لاری بگوییم همه می خندند.گویش لاری ترکیبی ار لاری و کردی هست .اگر رسمیت میخواهیم بهش بدیم میگیم اچمی زبان .وگرنه اینم نیست .مدرک مهم نیست چیزی که مهم هست نوشته ه...
    گراشی در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • […] محمد اورنگ/ سایت خور: در نگاه اول منطقی می ­نماید و همگان را بر این نکته […]...
    آفتاب لارستان – نگاهی نابخردانه به عنوان یک «کهن زبان» در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
آمار بازدید:

بازدید امروز: 101 بازدید

بازدید دیروز: 166 بازدید

بازدید کل : 4289127 بازدید