دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۴:۳۵
 |  ۱۷/ آذر/ ۱۳۹۴ - ۷:۳۳
  |   نظرات: ۵ نظر
13,608 مرتبه بازدید

چرا این روحانی اسیری، سه بار آرامگاه حافظ را تخریب کرد؟!

 

سید علی اکبر فال اسیری(۱۲۵۶-۱۳۲۰قمری) از عالمان و سیاستمداران ایرانی عصر قاجار است. سید علی اکبر فال اسیری در سال ۱۲۵۶ در روستای اسیر از توابع شهرستان مهر استان فارس متولد شد، و با پرورش در خانواده‌ای از سلسلهٔ سادات و تحت آموزش شیخ محمد اسیری رشد و پرورش یافت و دروس مقدماتی وقسمتی از دروس تکمیلی و عالی را نزد ایشان در حوزهٔ بزرگ اسیر در مسجد جامع اسیر فراگرفت. وی مشاور و داماد میرزا محمد حسن شیرازی صاحب فتوای معروف تحریم تنباکو و مرجع بزرگ شیعه می‌باشد.

 

d5b4f9a59e6d

 

فال اسیری علاقه زیادی به خواجه اهل راز حافظ شیراز داشت و در اکثر مواقع به منظور راز و نیاز وشب زنده داری به محلی در نزدیکی آرامگاه حافظ می رفت که بعدها این محل آرامگاه ابدی خودش نیز شد.

ایشان سه بار که بعضی ها قصد ساختن بقعه ای بر آرامگاه حافظ داشتند مخالفت کرده و آن را خراب نمود. یک بار که عده ای از گبر ها قصد ساختن مقبره را داشتند و خطر آن می رفت که این عارف بزرگ و حافظ قرآن را به خود انتساب دهند بلافاصله فال اسیری دستور تخریب آن را صادر کرده و اسباب آنرا مردم بر می دارند.

در سال ۱۲۹۵ ق. حاج معتمدالدوله فرهاد میرزا، حاکم وقتِ فارس، که به حافظ صمیمانه عشق می‌ورزید، دستور داد اتاقی از نرده‌ی آهنی بسازند و بر مزار او قرار دهند. قوام‌الملک مشهور نیز آرامگاه را تعمیر کرد. سپس در سال ۱۳۱۷ ق. ملاشاه جهان زردشتی قبه‌ی زیبایی بر سرِ قبرِ خواجه، با چوب و آهن ساخت امّا سید علی اکبر فال اسیری، از علمای شیراز، از این اقدام ناخرسند شد و دستور داد تا بنایِ ساخته شده از سوی ملاشاه جهان زردشتی را تخریب کنند.

 

Hafeziye-02

در چهارشنبه ۲۰ جمادی الاول ۱۳۱۷که حکومت قصد ساختن مقبره حافظ را داشت حاج سید علی اکبر بر روی منبر رفته فریاد می زند اگر شاه بسازد و هزار مرتبه بسازد من خراب می کنم. این بار نیز گویا قرار بوده با پول یک زردشتی و با حمایت شاه  ساخته شود که به نظر فال اسیری کار درستی نبوده است.

بار سوم نظام الملک برای ساختن مقبره آهن و تخته داده بود که بسازند حاج سید علی اکبر خبر دار می شود که در فلان دکان آهن و تخته برای مقبره درست می کنند با عده ای به آنجا رفته آهن و تخته ها را با خود می برند و اصلا حکومت به روی خود نمی آورد. در آخر نیز پس از درگذشت ایشان در سال ۱۳۱۹در مقبره ای در جوار خواجه شیراز به خاک سپرده شد.

در سال ۱۲۸۰ شمسی (۱۹۰۱ میلادی) مقبره ی حافظ که پیشتر توسط مجتهد شیرازی حاج سید علی اکبر فال اسیری ویران شده بود توسط حاکم فارس، شاهزاده ملک منصور میرزا ملقب به شعاع السلطنه بازسازی شد. به دستور او علی اکبر مزین الدوله نقاش باشی چارچوبی آهنین بر فراز آرامگاه حافظ ساخت و کتیبه‌ای بر آن قرار داد. در سال ۱۳۱۵ شمسی (۱۹۳۶ میلادی) این چارچوب آهنین جای خود را به بنای کنونی داد.

 

Hafeziye-03


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

5 Responses to “چرا این روحانی اسیری، سه بار آرامگاه حافظ را تخریب کرد؟!”

  1. نادر گفت:

    تا دنیا دنیاست…نام بزرگان تاریخ ایران مثل حافظ و سعدی و فردوسی و کوروش کبیر و…با افتخار باقی خواهد ماند و کسانیکه علیه آنها اقدام مادی یا معنوی کنن فقط خودشون رو خراب می کنن…

    • ارادتمند گفت:

      با سلام لطفا در این مورد تحقیقات بیشتری بفرماییداین داستان تحریف شده وقضایا را وارونه جلوه داده در ویکی پدیا مقداری از آن را توضیح داده است ایشان از ارادتمندان به حضرت حافظ بوده که عبادتگاه ایشان در کنار مقبره حضرت حافظ الان مدفن این بزرگوار شده است و…

  2. ناشناس گفت:

    بسیار عنوان بد و غیر حرفه‌ای انتخاب شده برای متن
    صرفا برای جنجالی بودن، عنوان نمی‌تواند به گونه‌ای باشد که مطلب را وارونه جلوه دهد. هر کس فقط عنوان را بخواند فکر ‌می‌کند ایشان با حافظ مشکل داشته

  3. مرتضی اسدپور گفت:

    یا حق
    سلام آقای محمودی،
    انتخاب عنوان مطلب و نوع پرداختن به محتوای مطلب مغرضانه است.
    به درستی عنوان نشده است که آیت الله فال اسیری برای این که گروه های دیگر حافظ را به نام خود مصادره نکنند، این کار را کرده است.

  4. مرتضی اسدپور گفت:

    یا حق
    سلام آقای محمودی،
    انتخاب عنوان مطلب و نوع پرداختن به محتوای مطلب مغرضانه است.
    به درستی عنوان نشده است که آیت الله فال اسیری برای این که گروه های دیگر حافظ را به نام خود مصادره نکنند، این کار را کرده است.

آخرین نظرات شما
  • سلام دوست عزیز نظر شما بسیار از نظر علمی ضعیف است و هیچ استناد علمی ندارد. برای سخیف بودن حرف شما همین بس که باور دارید «لاری ترکیبی از لاری و کردی است». لطفا کمی مطالعه...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • تبریک به عرفان عزیز و با آرزوی موفقیت های بیشتر و تشکر از زحمات کادر آموزشی مدرسه خواجه نصیر بالاخص مدیریت محترم این آموزشگاه که انصافا تحول خوبی رو در این مدرسه هم از نظ...
    انور اسماعیلی در: گفتگو با عرفان حمیده دانش آموز موفق خوری: در مدرسه خواجه نصیر، فرهنگ و معرفت آموختم.
  • آرزومند هستم نور به قبرش بباره واقعا که هنرمند بوده این خدا بیامورز...
    Fardeen در: آهنگ زیبای “چراغ” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • لطفا با مجموعه جهاد دانشگاهی تماس بگیرید....
    ایوب محمودی در: ثبت نام دوره های تخصصی جهاد دانشگاهی مرکز لارستان آغاز شد
  • سلام و خسته نباشید هزینه دوره تربیت معلم سه سال اول چقدر هست و چقدر زمان میبره؟...
    معصومه در: ثبت نام دوره های تخصصی جهاد دانشگاهی مرکز لارستان آغاز شد
  • بسیار زیبا میشه لینک دانلود آهنگ بذار بباره نم نم بارون مرحوم محمدرضا حقیقی هم بگذارید....
    در: آهنگ زیبای “چراغ” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • با سلام دوست عزیز از پاسخ و نظر شما ممنونم. بنده ممکن است واژه هایی را استفاده کرده باشم که از نظر خوانندگان اندکی تند به نظر برسد اما شما به جنبه های زبان شناسی این مطلب...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • ممنون از پاسخ شما حرف شما کاملا درست است و ما باید زبان لاری را حفظ کنیم . بنده در پایان نامه ی خود بر این امر تاکید کرده ام و همچنان هم در دانشگاه در حال مذاکره برای طرح...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • سلام دوست عزیز، ممنون از نظر شما ببینید حرف شما تا حدی درست است. اما آنچه معیار یک زبان و گویش یا لهجه است تنها درک بین فردی نیست. این معیار وجود دارد اما معیارهایی همچون...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • سلام آقای مازیار ممننو از پاسخ شما سخن شما درست است و بنده شما را برای بحث دقیق تر به این لینک که در آفتاب لارستان منتشر کرده ام و در مورد زبان های فارسی باستان و میانه ت...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
آمار بازدید:

بازدید امروز: 37 بازدید

بازدید دیروز: 200 بازدید

بازدید کل : 4304455 بازدید