سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۳:۵۴
 |  ۹/ اسفند/ ۱۳۹۴ - ۶:۴۶
  |   نظرات: ۲ نظر
2,649 مرتبه بازدید

مکاتبه پیتر دلاواله ایتالیایی با زین الدین لاری: کهن‌ترین سند فارسی در معرفی علم هیئت جدید

 

ایوب محمودی: در میان مقالات مجله تاریخ علم می گشتم که چشمم به مقاله ای برخورد و از سر کنجکاوی به مطالعه مقدمه آن مشغول شدم. آن چه برایم جالب آمد نام “زین الدین لاری” در چکیده و کلیدواژه های این مقاله بود. دریغم آمد که در معرفی آن کوتاهی کنم. مقاله درباره مکاتبه منجمی از لار با دوست اروپایی اش “پیتر دلاواله” در سال ۱۶۲۴ میلادی در باب “تشریح علم هیئت جدید بر اساس نظر تیکو براهه” بود. یعنی چیزی نزدیک به ۴۰۰ سال پیش!

 

پیش تر سفرنامه جذاب پیتر دلاواله را خوانده بودم. و این بار مصمم شدم بدانم به غیر از شرح و توصیف های دقیق او در تاریخ، جغرافیا و فرهنگ ایران زمین، در باب نجوم و علم هیئت چگونه قلم رانده است. از این رو مقاله را تا آخر خواندم.

 

این نامه در دوران شاه عباس صفوی نگاشته شده است. دلاواله در این نامه به تشریح مدل براهه می‌پردازد و همراه آن برای اثبات برتری آن در مقایسه با نظام بطلمیوسی دلیل می‌آورد. علاوه بر آن از رونق علوم ریاضی و هیئت در اروپا سخن می‌گوید و از کوپرنیک و کپلر و گالیله به عنوان بزرگان این علوم نام می‌برد. وی همچنین خبر از اختراع تلسکوپ و رصد اقمار مشتری می‌دهد. دلاواله در خاتمه از مطابقت مدل براهه با کتب مقدس مسیحیان سخن می‌گوید و سعی دارد دوستش زین‌الدین لاری را قانع کند که این مدل مغایرتی با نص کتاب‌های مقدس و وحی ندارد. در بخشی از این نامه، دلاواله از زین الدین لاری می خواهد تا به بررسی برخی واژه ها در متون دینی یهودیان لار بپردازد. دلاواله در این بخش از نامه ۳۰ صفحه ای خود برای زین الدین لاری می نویسد: “و ایشان اگر در لار یهودی باشد که دانا باشد بر آن کلمۀ ایوب پیغمبر، از او بتواند پرسید”

در بخشی از این نامه سی صفحه ای، پیتر دلاواله از زین الدین لاری می خواهد تا به بررسی برخی واژه ها در متون دینی یهودیان لار بپردازد.

 

کامران امیرارجمند نویسنده مقاله از دانشگاه مارتین لوتر، هله ویتنبرگ آلمان می باشد و در مقدمه مقاله ۲۶ صفحه ای خود می نویسد:

پیترو دلاواله اشراف زادۀ ایتالیایی که به خاورمیانه و سرزمین های مجاور آن سفر کرد و سال ها در آن دیار به سر برد. وی در سال ۱۶۲۱ میلادی عزم سفر به هندوستان کرد تا از آنجا به ایتالیا بازگردد، به همین سبب از اصفهان روانۀ جنوب شد تا از راه دریایی به هندوستان برود. اما چون در آن هنگام شاه عباس با کمک کشتی های جنگی انگلیسی درگیر مناقشات نظامی برای بیرون راندن پرتغالیان از جزیرۀ هرمز بود، سفرش به تعویق افتاد و مدتی در شیراز و لار ماندگار شد و در آنجا با حکمای آن دیار از جمله زین الدین لاری آشنا و معاشر گشت.

 

نامۀ دلاواله به دانشمند ایرانی زین الدین لاری، که تاکنون منتشر نشده است، احتمالاً قدیمی ترین دست نوشتۀ فارسی است که در آن شرحی اجمالی دربارۀ علم هیئت جدید یافت می شود. اولین پژوهشگری که از اهمیت تاریخی و محتوای این نامه خبر داد تاریخ نگار علم، آیدین صاییلی بود. پژوهشگر آلمانی خانم سونیا برنتیس هم در مقاله ای از آن یاد کرده و عنوان فصل های آن را به انگلیسی برگردانده است. چنان که دلاواله خود دراین نامه اشاره می کند، او مطالب نامه را بر اساس شنیده هایش از گفتار یک کشیش ایتالیایی به نام کریستُفُرو بوری تنظیم کرده است.

 

بوری همانند اکثر منجمان آن دوره مدل کیهانی براهه را قبول کرد ولی فرضیاتی به آن افزود. یکی از این فرضیات وجود آسمان ها یا افلاک سه گانه است. بر طبق این نظریه در کیهان فقط سه آسمان وجود دارد. آسمان اول هوا که پیرامون زمین، آفتاب و سیارات است. آسمان دوم آسمان ستارگان که در آن ستارگان ثابت قرار دارند و در وراء
آن آسمان سوم، یا آسمان اعلا قرار دارد. دلاواله در این نامه به شرح این آسمان ها برای زین الدین لاری پرداخته و احیاناً تفسیر خود را نیز بر آن افزوده است.

دلاواله در هنگام اقامتش در لار با زین الدین لاری آشنا شد و با او یک دوستی نزدیک را آغاز کرد. آنها اغلب به بحث در بارۀ علوم دقیقه می پرداختند. طبق گفتۀ دلاواله، زین الدین از او خواسته بود که بعد از مراجعت به ایتالیا، کتاب هایی دربارۀ ریاضیات و هیئت برایش بفرستد و به او کمی لاتینی یاد داده بود تا بتواند از کتاب های اروپایی نیز استفاده کند.

 

نویسنده مقاله در ادامه می نویسد دقیقاً نمی دانیم که آیا این نامه به دست زین الدین لاری رسیده است یا نه. چون همان طور که در زیر خواهد آمد، به جز دو نسخه به خط مؤلف، هیچ نسخۀ دیگری از آن یافت نشده است. ولی احتمال این که نامه به دست زین الدین رسیده باشد کم نیست، زیرا میان او و دلاواله چندین نامه مبادله شده است. خوشبختانه دلاواله معمولاً از نامه های خود رونوشتی تهیه می کرد که اغلب آنها محفوظ مانده اند. او در چندین نامه به آشنایانش، به دوستی خود با زین الدین لاری و همچنین به نامه نگاری های دوجانبه شان اشاره کرده است.

 

راجع به زین الدین لاری اما متأسفانه اطلاعاتی به غیر از آنچه دلاواله در بارۀ او نوشته است در دسترس نیست. مجلۀ تاریخ علم امیدوار است انتشار این نامه انگیزۀ پژوهش در زندگی و آثار زین الدین لاری شود. با این حال دلاواله در هنگام اقامتش در لار با زین الدین لاری آشنا شد و با او یک دوستی نزدیک را آغاز کرد. آنها اغلب به بحث در بارۀ علوم دقیقه می پرداختند. طبق گفتۀ دلاواله، زین الدین از او خواسته بود که بعد از مراجعت به ایتالیا، کتاب هایی دربارۀ ریاضیات و هیئت برایش بفرستد و به او کمی لاتینی یاد داده بود تا بتواند از کتاب های اروپایی نیز استفاده کند. دلاواله برای زین الدین لاری احترام بسیاری قائل بود و از او به عنوان حکیمی هم تراز بهترین دانشمندان اروپا یاد می کرد. 


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
ایوب محمودی دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت و دبیر آموزش و پرورش تمام مطالب این نویسنده

2 Responses to “مکاتبه پیتر دلاواله ایتالیایی با زین الدین لاری: کهن‌ترین سند فارسی در معرفی علم هیئت جدید”

  1. عارف رفیعی گفت:

    سپاس ایوب جان

  2. محمد گفت:

    خیلی جالب بود ممنون دکتر

آخرین نظرات شما
  • سلام دوست عزیز نظر شما بسیار از نظر علمی ضعیف است و هیچ استناد علمی ندارد. برای سخیف بودن حرف شما همین بس که باور دارید «لاری ترکیبی از لاری و کردی است». لطفا کمی مطالعه...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • تبریک به عرفان عزیز و با آرزوی موفقیت های بیشتر و تشکر از زحمات کادر آموزشی مدرسه خواجه نصیر بالاخص مدیریت محترم این آموزشگاه که انصافا تحول خوبی رو در این مدرسه هم از نظ...
    انور اسماعیلی در: گفتگو با عرفان حمیده دانش آموز موفق خوری: در مدرسه خواجه نصیر، فرهنگ و معرفت آموختم.
  • آرزومند هستم نور به قبرش بباره واقعا که هنرمند بوده این خدا بیامورز...
    Fardeen در: آهنگ زیبای “چراغ” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • لطفا با مجموعه جهاد دانشگاهی تماس بگیرید....
    ایوب محمودی در: ثبت نام دوره های تخصصی جهاد دانشگاهی مرکز لارستان آغاز شد
  • سلام و خسته نباشید هزینه دوره تربیت معلم سه سال اول چقدر هست و چقدر زمان میبره؟...
    معصومه در: ثبت نام دوره های تخصصی جهاد دانشگاهی مرکز لارستان آغاز شد
  • بسیار زیبا میشه لینک دانلود آهنگ بذار بباره نم نم بارون مرحوم محمدرضا حقیقی هم بگذارید....
    در: آهنگ زیبای “چراغ” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • با سلام دوست عزیز از پاسخ و نظر شما ممنونم. بنده ممکن است واژه هایی را استفاده کرده باشم که از نظر خوانندگان اندکی تند به نظر برسد اما شما به جنبه های زبان شناسی این مطلب...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • ممنون از پاسخ شما حرف شما کاملا درست است و ما باید زبان لاری را حفظ کنیم . بنده در پایان نامه ی خود بر این امر تاکید کرده ام و همچنان هم در دانشگاه در حال مذاکره برای طرح...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • سلام دوست عزیز، ممنون از نظر شما ببینید حرف شما تا حدی درست است. اما آنچه معیار یک زبان و گویش یا لهجه است تنها درک بین فردی نیست. این معیار وجود دارد اما معیارهایی همچون...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • سلام آقای مازیار ممننو از پاسخ شما سخن شما درست است و بنده شما را برای بحث دقیق تر به این لینک که در آفتاب لارستان منتشر کرده ام و در مورد زبان های فارسی باستان و میانه ت...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
آمار بازدید:

بازدید امروز: 43 بازدید

بازدید دیروز: 257 بازدید

بازدید کل : 4303299 بازدید