پنج شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱:۲۸
 |  14/ مارس/ 2016 - 9:40
  |   نظرات: بدون نظر
1,348 مرتبه بازدید

چرا پروین اعتصامی اینگونه محبوب شد؟!

موسی پورپلاش: ۲۵ اسفندماه سالروز تولد شاعر خوش قریحه ایران، پروین اعتصامی است. از این رو بر آن شدم تا در باره او مطلبی را بنویسم. پروین اعتصامی را همه می شناسند، این که از چه بزرگانی الهام گرفته است؟ و به چه روش هایی شعر گفته است؟ این ها را نیز کمابیش می دانیم. اما چه شد که این گونه محبوب شد؟!
باید ابتدا به احساس مخاطب پی ببریم، هنگام خواندن اشعار پروین، روح گلستان سعدی و مناظرات مولانا موج می زند، رُک گویی های حافظ و تند گویی های خیّام به وضوح دیده می شود.
وقایعی را به تصویر می کشد که گویی خود شاهد آنها بوده، آن سان که حتّی اگر تمام دیوان را حفظ کنیم، باز یک قدم عقب تر هستیم.
«حکایت، حکایت علم الیقین و عین الیقین است» پروین از سبک های قدیم و اصیل بهره جسته است. اصالت واژگان نیز تا حدّی است که هنوز استعمال دارند، پس کلمات در عین اصالت، مستعمل و ملموس اند. در مناظرات نیز از سبک قدیم بهره جسته، اما با حکایت تازه، که همین روش باعث تفهیم بهتر شده است. برای درک بهتر از این موضوع به چند نمونه اشاره می کنیم تا عمق رابطه پروین با زمانه خویش و نیز ارتباط صمیمانه اش را با مخاطب دریابیم، دیوان شامل اشعار بی بدیلی است از دردهایی چون: فقر و بی عدالتی: (اشک یتیم، اندوه فقر، دزدخانه، دزد و قاضی).
طمع و حرص: (اهریمن آز، گرگ گردون، افزون خواهی).
نفس پروری: (اسیر نفس، روباره نفس)
ریاکاری: (دکان ریا و…)
تکبّر: (زاهد خودبین)
عیب جویی: (عیب جو)
گلایه از چرخ و فلک: (کودک یتیم، گل بی عیب)
از دردها که بگذریم، به لزوم خِردورزی و توجّه به نصایح و تجربیات می رسیم:
(پند- قدر هستی- تقدیر)
و نیز اهتمام ویژه به تلاش و بها دادن به وقت:
(رُفوی وقت- اولین رنج)
جای دیگری می رسیم به حکمت خداوندی:
(گره گشایی)
به این ها که بسنده کنیم در می یابیم که ملک الشعرا به واقع پروین را خوب شناخته است. با چند جمله از بهار، مقوله را پایان می دهیم:
«در ایران که کان سخن و فرهنگ است، اگر شاعرانی از جنس مرد پیدا شده اند که مایه حیرت اند، جای تعجّب نیست.
اما تا کنون شاعری از جنس زن که دارای این قریحه و استعداد باشد و با این توانایی و طیّ مقدمات تتبع و تحقیق، اشعاری چنین نغز و نیکو بسراید، از نوادر محسوب و جای بسی تعجّب و شایسته هزاران تمجید و تحسین است». 


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آخرین نظرات شما
  • سلام مگر می‌شود حافظ را مصادره کرد آثار او آنقدر با هویت واصالت هستند که کسی نتواند امثال آن رابه سادگی بنگارد به نظر بنده این حرف ها توجیه وبهانه برای مخالفت با او بوده...
    ایرانی در: چرا این روحانی اسیری، سه بار آرامگاه حافظ را تخریب کرد؟!
  • با سلام در این روزهای سخت بیکاری و بی پولی بخاطر بیماری کرونا نیازمند یاری انسانهای خداشناس و خیر هستم اگر توان کمک هستید لطفا تماس بگیرید یاخدا ۰۹۹۰۶۳۹۸۲۹۱...
    در: راه اندازی سایت انجمن خیریه صابرین خور
  • ﺭﻭﺣﺶ ﺷﺎﺩ ﻭﺑﺎﺩﺵ ﮔﺮاﻣﻲ ﺑﺎﺩ...
    در: دانلود تصنیف “همدم تو” با صدای مرحوم محمدرضا حقیقی لاری
  • سلام خسته نباشید لینک دانلود مستقیم همین آهنگ رو میخواستم (آهنگ چراغ) با سپاس از سایت خوب تون...
    حسن پریدار در: آهنگ زیبای “چراغ” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • سلام چجوری دانلود میشه...
    مجتبی در: آهنگ زیبای “چراغ” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • سلام دوست عزیز نظر شما بسیار از نظر علمی ضعیف است و هیچ استناد علمی ندارد. برای سخیف بودن حرف شما همین بس که باور دارید «لاری ترکیبی از لاری و کردی است». لطفا کمی مطالعه...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • تبریک به عرفان عزیز و با آرزوی موفقیت های بیشتر و تشکر از زحمات کادر آموزشی مدرسه خواجه نصیر بالاخص مدیریت محترم این آموزشگاه که انصافا تحول خوبی رو در این مدرسه هم از نظ...
    انور اسماعیلی در: گفتگو با عرفان حمیده دانش آموز موفق خوری: در مدرسه خواجه نصیر، فرهنگ و معرفت آموختم.
  • آرزومند هستم نور به قبرش بباره واقعا که هنرمند بوده این خدا بیامورز...
    Fardeen در: آهنگ زیبای “چراغ” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • لطفا با مجموعه جهاد دانشگاهی تماس بگیرید....
    ایوب محمودی در: ثبت نام دوره های تخصصی جهاد دانشگاهی مرکز لارستان آغاز شد
  • سلام و خسته نباشید هزینه دوره تربیت معلم سه سال اول چقدر هست و چقدر زمان میبره؟...
    معصومه در: ثبت نام دوره های تخصصی جهاد دانشگاهی مرکز لارستان آغاز شد
آمار بازدید:

بازدید امروز: 15 بازدید

بازدید دیروز: 433 بازدید

بازدید کل : 4352898 بازدید