یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۶:۴۵
سرویس: گزارش
 |  ۳۱/ فروردین/ ۱۳۹۵ - ۷:۵۹
  |   نظرات: ۲ نظر
1,430 مرتبه بازدید

گذر خطیب نماز جمعه خور به باقیات و صالحات و امکانات و ابزار آن

 

خطبه آخرین نماز جمعه فروردین ماه در تاریخ ۲۷ فروردین ۹۵ توسط خطیب نماز جمعه خور شیخ رضا فتحی انجام شد که خلاصه متن خطبه عینا نقل می شود. جا دارد از امام جمعه محترم خور سید محمدنور دانش که زحمت خلاصه سازی و ارسال خطبه های نماز جمعه را می کشند تشکر ویژه داشته باشیم.


 

موضوع خطبه امروز بـاقیات صالحات می باشد. ابتدا باقیات صالحات را تعریف می کنیم و بعد امکانات و ابزاری که خداوند به آنها به عنوان باقیات و صالحات شدن رسمیت داده را بیان کرده و دیدگاه های متفاوت نسبت به این امکانات را از نظر قرآن توضیح می دهیم.

اما تعریف: آنچه از اقدامات و کارهای نیکی که آثار منفعتی آن غالبا تا مدت های مدیدی بعد از مرگ ماندگار می ماند که اگر به رسم کلمه نیز توجه شود باقیات را خدای عزوجل متصل رسم فرموده بدین صورت “بــقیـــت ” و هیچ یک ازحروف آن جدا نمی شود.

امکانات و ابزار: مال و فرزند، که خدای عزوجل در جای جای کلام به آن اشاره میفرماید : “المال والبنون زینه الحیوه الدنیا ”

مال وفرزند از جاذبه ها و متعلقات قلبی انسان در زندگی این دنیا می باشد. اینکه خدای عزوجل این امکانات را در اختیار چه کسانی قرار دهد را مستقیما خود مدیریت می کند “قل ان ربی یبسط الرزق لمن یشاء من عباده و یقدرله ” وظیفه ما تلاش در جهت کسب آن هاست و دعا و درخواست از خدا برای رسیدن به مطلوب. اما اگر بخواهیم دیدگاه و رفتار انسان ها را نسبت به این امکانات و ابزار بررسی کنیم در قول خدای عزوجل دو دیدگاه بسیار پر رنگ جلوه داده شده است.

رفتار اول: کسانی که گمان می کنند مال و فرزند فقط و فقط نتیجه تلاش و زحمات خودشان بوده و اگر هم بعضا بحثی از خدا و روز آخرت به میان بیاید مدعی این هستند که چون خدا آنها را دوست داشته به آنها امکانات داده در نتیجه اگر هم به فرض، آخرتی و حسابی در کار باشد مورد لطف و عنایت خدا قرار خواهیم گرفت که این رفتار را خدای عزوجل در آیات ۵۵ سوره مومنون و ۷۷ سوره مریم ۳۴ سوره سبا ۳۴ کهف بیان می کند.

رفتار دوم: کسانی که عقل خود را به کار می گیرند و بدون غره شدن به مال و فرزند، مال و فرزند را ظرفیت و فرصتی برای رشد و ارتقا و جایگاه خود نزد خدای عزوجل به حساب می آورند و با تلاش و برنامه ریزی و ای بسا خون جگر خوردن، تمام سعی خود برای بهره وری بهتر از امکانات در اختیارشان می کنند.

ایه ۴۶ سوره کهف و ۷۶ سوره مریم و ۳۸ سوره سبا


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

2 Responses to “گذر خطیب نماز جمعه خور به باقیات و صالحات و امکانات و ابزار آن”

  1. ناشناس گفت:

    سلام
    دیگه خواهشا با غیرتا این بنده خدا را نفرستید منبر ۵۵ دقیقه حرف زد بابا بفکر مردم هم باشید پیامبر خدا مگه چقدر خطبه را طولانی می کرد والله بخدا ….

  2. عبدالله گفت:

    با سلام-خطبه در کل خوب بود و خداوند خیرشان دهد.همه جا کاستی هایی است البته.به امید روزی که ما بشیم مثل صحابه (رض)و علمای ما هم مثل پیامبرخدا(ص).

آخرین نظرات شما
  • به عنوان دوست(: به نوعی الگو برداری :' سعی در قدم گزاشتن به سوی آینده(; و به همراه هم! آروزی موفقیت برای هر دومان+) تشکر از رسانه و دوست عزیز به صرف انگیزه...
    حسین در: گفتگو با عرفان حمیده دانش آموز موفق خوری: در مدرسه خواجه نصیر، فرهنگ و معرفت آموختم.
  • ضمن تشکر و سپاس بابت مصاحبه کوتاه و مفید از سوی سایت خور ، برای آقا عرفان در همه عرصه ها آرزوی توفیق روز افزون را از خداوند متعال دارم....
    یونس قانع در: گفتگو با عرفان حمیده دانش آموز موفق خوری: در مدرسه خواجه نصیر، فرهنگ و معرفت آموختم.
  • یاد داشت آقای اورنگ را به طور کامل مطالعه کردم. ایشان پشت عنوان زبانشناس پنهان شده و منش خود را بروز داده و در مقاله شان چیزی به جز تمسخر و ناسزا گویی دیده نمی شود. آیا د...
    اوزی در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • با تقدیر و تشکر از دکتر محمد اورنگ و دکتر لیلا دیانت به خاطر جواب علمی که ارایه نمودند از این بزرگواران انتظار است که برای حفظ زبان لارستانی و متقاعد نمودن خانواده ها برا...
    در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • […] دکترای زبان شناسی  مقاله ای تازه نوشته اند که سایت خور آن را منتشر کرده […]...
    آفتاب لارستان – نگاهی نابخردانه به عنوان یک «کهن زبان» در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • احسنت...
    در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • والا اینکه بهش بگیم زبان هم زیادیشه ، با دوستت برو پیش یه تهرونی با زبون لاری با دوستت صحبت کن ، تهرونیه کل حرفت رو میفهمه اگه هم نفهمه حداقل 70 درصدشو میفهمه ، مقایسه کن...
    سلام در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • نام درست زبان لارستان كه در بر گيرنده لارستان كهن است لارستانى است و نام ساختگى اچمى ريشه تاريخى ندارد . البته لازم به يادآورى است كه در ايران بزرگ همه مردم به شكلهايى از...
    مازيار، از امريكا در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • اول زبان لاری بگوییم همه می خندند.گویش لاری ترکیبی ار لاری و کردی هست .اگر رسمیت میخواهیم بهش بدیم میگیم اچمی زبان .وگرنه اینم نیست .مدرک مهم نیست چیزی که مهم هست نوشته ه...
    گراشی در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • […] محمد اورنگ/ سایت خور: در نگاه اول منطقی می ­نماید و همگان را بر این نکته […]...
    آفتاب لارستان – نگاهی نابخردانه به عنوان یک «کهن زبان» در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
آمار بازدید:

بازدید امروز: 103 بازدید

بازدید دیروز: 166 بازدید

بازدید کل : 4289129 بازدید