جمعه ۰۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۱
سرویس: گزارش
 |  ۳۱/ فروردین/ ۱۳۹۵ - ۷:۵۹
  |   نظرات: ۲ نظر
1,523 مرتبه بازدید

گذر خطیب نماز جمعه خور به باقیات و صالحات و امکانات و ابزار آن

 

خطبه آخرین نماز جمعه فروردین ماه در تاریخ ۲۷ فروردین ۹۵ توسط خطیب نماز جمعه خور شیخ رضا فتحی انجام شد که خلاصه متن خطبه عینا نقل می شود. جا دارد از امام جمعه محترم خور سید محمدنور دانش که زحمت خلاصه سازی و ارسال خطبه های نماز جمعه را می کشند تشکر ویژه داشته باشیم.


 

موضوع خطبه امروز بـاقیات صالحات می باشد. ابتدا باقیات صالحات را تعریف می کنیم و بعد امکانات و ابزاری که خداوند به آنها به عنوان باقیات و صالحات شدن رسمیت داده را بیان کرده و دیدگاه های متفاوت نسبت به این امکانات را از نظر قرآن توضیح می دهیم.

اما تعریف: آنچه از اقدامات و کارهای نیکی که آثار منفعتی آن غالبا تا مدت های مدیدی بعد از مرگ ماندگار می ماند که اگر به رسم کلمه نیز توجه شود باقیات را خدای عزوجل متصل رسم فرموده بدین صورت “بــقیـــت ” و هیچ یک ازحروف آن جدا نمی شود.

امکانات و ابزار: مال و فرزند، که خدای عزوجل در جای جای کلام به آن اشاره میفرماید : “المال والبنون زینه الحیوه الدنیا ”

مال وفرزند از جاذبه ها و متعلقات قلبی انسان در زندگی این دنیا می باشد. اینکه خدای عزوجل این امکانات را در اختیار چه کسانی قرار دهد را مستقیما خود مدیریت می کند “قل ان ربی یبسط الرزق لمن یشاء من عباده و یقدرله ” وظیفه ما تلاش در جهت کسب آن هاست و دعا و درخواست از خدا برای رسیدن به مطلوب. اما اگر بخواهیم دیدگاه و رفتار انسان ها را نسبت به این امکانات و ابزار بررسی کنیم در قول خدای عزوجل دو دیدگاه بسیار پر رنگ جلوه داده شده است.

رفتار اول: کسانی که گمان می کنند مال و فرزند فقط و فقط نتیجه تلاش و زحمات خودشان بوده و اگر هم بعضا بحثی از خدا و روز آخرت به میان بیاید مدعی این هستند که چون خدا آنها را دوست داشته به آنها امکانات داده در نتیجه اگر هم به فرض، آخرتی و حسابی در کار باشد مورد لطف و عنایت خدا قرار خواهیم گرفت که این رفتار را خدای عزوجل در آیات ۵۵ سوره مومنون و ۷۷ سوره مریم ۳۴ سوره سبا ۳۴ کهف بیان می کند.

رفتار دوم: کسانی که عقل خود را به کار می گیرند و بدون غره شدن به مال و فرزند، مال و فرزند را ظرفیت و فرصتی برای رشد و ارتقا و جایگاه خود نزد خدای عزوجل به حساب می آورند و با تلاش و برنامه ریزی و ای بسا خون جگر خوردن، تمام سعی خود برای بهره وری بهتر از امکانات در اختیارشان می کنند.

ایه ۴۶ سوره کهف و ۷۶ سوره مریم و ۳۸ سوره سبا


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

2 Responses to “گذر خطیب نماز جمعه خور به باقیات و صالحات و امکانات و ابزار آن”

  1. ناشناس گفت:

    سلام
    دیگه خواهشا با غیرتا این بنده خدا را نفرستید منبر ۵۵ دقیقه حرف زد بابا بفکر مردم هم باشید پیامبر خدا مگه چقدر خطبه را طولانی می کرد والله بخدا ….

  2. عبدالله گفت:

    با سلام-خطبه در کل خوب بود و خداوند خیرشان دهد.همه جا کاستی هایی است البته.به امید روزی که ما بشیم مثل صحابه (رض)و علمای ما هم مثل پیامبرخدا(ص).

آخرین نظرات شما
  • سلام دوست عزیز نظر شما بسیار از نظر علمی ضعیف است و هیچ استناد علمی ندارد. برای سخیف بودن حرف شما همین بس که باور دارید «لاری ترکیبی از لاری و کردی است». لطفا کمی مطالعه...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • تبریک به عرفان عزیز و با آرزوی موفقیت های بیشتر و تشکر از زحمات کادر آموزشی مدرسه خواجه نصیر بالاخص مدیریت محترم این آموزشگاه که انصافا تحول خوبی رو در این مدرسه هم از نظ...
    انور اسماعیلی در: گفتگو با عرفان حمیده دانش آموز موفق خوری: در مدرسه خواجه نصیر، فرهنگ و معرفت آموختم.
  • آرزومند هستم نور به قبرش بباره واقعا که هنرمند بوده این خدا بیامورز...
    Fardeen در: آهنگ زیبای “چراغ” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • لطفا با مجموعه جهاد دانشگاهی تماس بگیرید....
    ایوب محمودی در: ثبت نام دوره های تخصصی جهاد دانشگاهی مرکز لارستان آغاز شد
  • سلام و خسته نباشید هزینه دوره تربیت معلم سه سال اول چقدر هست و چقدر زمان میبره؟...
    معصومه در: ثبت نام دوره های تخصصی جهاد دانشگاهی مرکز لارستان آغاز شد
  • بسیار زیبا میشه لینک دانلود آهنگ بذار بباره نم نم بارون مرحوم محمدرضا حقیقی هم بگذارید....
    در: آهنگ زیبای “چراغ” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • با سلام دوست عزیز از پاسخ و نظر شما ممنونم. بنده ممکن است واژه هایی را استفاده کرده باشم که از نظر خوانندگان اندکی تند به نظر برسد اما شما به جنبه های زبان شناسی این مطلب...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • ممنون از پاسخ شما حرف شما کاملا درست است و ما باید زبان لاری را حفظ کنیم . بنده در پایان نامه ی خود بر این امر تاکید کرده ام و همچنان هم در دانشگاه در حال مذاکره برای طرح...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • سلام دوست عزیز، ممنون از نظر شما ببینید حرف شما تا حدی درست است. اما آنچه معیار یک زبان و گویش یا لهجه است تنها درک بین فردی نیست. این معیار وجود دارد اما معیارهایی همچون...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • سلام آقای مازیار ممننو از پاسخ شما سخن شما درست است و بنده شما را برای بحث دقیق تر به این لینک که در آفتاب لارستان منتشر کرده ام و در مورد زبان های فارسی باستان و میانه ت...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
آمار بازدید:

بازدید امروز: 57 بازدید

بازدید دیروز: 52 بازدید

بازدید کل : 4299464 بازدید