دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۶:۲۸
سرویس: گزارش
 |  ۸/ مرداد/ ۱۳۹۴ - ۸:۲۱
  |   نظرات: بدون نظر
1,547 مرتبه بازدید

تاویل پذیری متون دینی، سرمنشا بروز مذاهب و جماعت های اسلامی

 

مجید احمدی گله داری: در دوره ی طلایی رسالت نبوی به برکت وجود نازنین رسول اکرم که خود مبین آیات قرآن و به تعبیری قرآن زنده در میان اصحاب بود امکان بروز برداشت ناصواب از متون دینی وجود نداشت و چنانچه احیانا رخ می نمود با ارجاع به ایشان به راحتی قابل حل و فصل و بود. اما پس از رحلت ایشان بلافاصله به سبب عدم وجود شخصیتی که اقوال، افعال و تاییداتش فصل الخطاب و حجت باشد زمینه ی استنباط و برداشت متفاوت از متون دینی اعم از قرآن و سنت فراهم گردید، به عنوان نمونه، نخست بر سر انتخاب خلیفه، اختلاف نظرهایی به میان آمد که دامنه ی آن تا به امروز گسترده است؛ پس از آن گروهی که بعدها به مانعین زکات شهرت یافتند بنا بر نظر و استنباط خود از پرداخت زکات شان به خلیفه رسول الله سر باز زدند که به جنگ میان دو طرف و تسلیم مانعین انجامید و …
از شهادت خلیفه دوم که بگذریم خلیفه سوم و چهارم پس از منازعات و اختلافات بی شمار به دست مسلمانانی که آن دو را مستحق قتل می دانستند به شهادت رسیدند که روشن است اقدامات آنان بی تاثیر از اختلاف نظر و استنباط آنان از متون دینی نبود. هر چه از صدر اسلام فاصله می گیریم این اختلاف نظرها شدت و حدت بیشتری می یابد و خون هایی زیادی از مسلمانان به دست همدیگر ریخته شده است و خواهد ریخت چنانکه امروزه خود شاهد آنیم.
نکته جالب توجه اینکه هر مذهب و جماعتی خود را بر حق دانسته و دیگری را اگر باطل نبیند دست کم در اشتباه می بیند و چون به قدرتی دست می یابد در تحت سلطه قرار دادن و کم رنگ نمودن فکر مخالف از هیچ کوششی دریغ نکرده است. نتیجه اینکه تاویل پذیری متون دینی سرمنشا و علت جاری بروز مذاهب و جماعت های مختلف اسلامی شده است و همچون آفتی است که باغ دین را به زردی کشانده است. این مساله، در روابط اجتماعی مسلمانان با غیر مسلمانان و نیز در میان خود مسلمانان اختلالاتی به میان آورده است. در حالی که انتظار می رود “دین” عامل وحدت میان مسلمانان و زندگی مسالمت آمیز با دیگر انسان ها باشد.

 

نکته: این نوشته را همکار عزیزمان مجید احمدی، مترجم، محقق و مدیر انتشارات ایلاف ارسال کرده اند. ان شا الله مطالب دیگری در همین راستا از ایشان در این سایت منتشر خواهیم کرد. 


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

آخرین نظرات شما
  • سلام دوست عزیز نظر شما بسیار از نظر علمی ضعیف است و هیچ استناد علمی ندارد. برای سخیف بودن حرف شما همین بس که باور دارید «لاری ترکیبی از لاری و کردی است». لطفا کمی مطالعه...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • تبریک به عرفان عزیز و با آرزوی موفقیت های بیشتر و تشکر از زحمات کادر آموزشی مدرسه خواجه نصیر بالاخص مدیریت محترم این آموزشگاه که انصافا تحول خوبی رو در این مدرسه هم از نظ...
    انور اسماعیلی در: گفتگو با عرفان حمیده دانش آموز موفق خوری: در مدرسه خواجه نصیر، فرهنگ و معرفت آموختم.
  • آرزومند هستم نور به قبرش بباره واقعا که هنرمند بوده این خدا بیامورز...
    Fardeen در: آهنگ زیبای “چراغ” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • لطفا با مجموعه جهاد دانشگاهی تماس بگیرید....
    ایوب محمودی در: ثبت نام دوره های تخصصی جهاد دانشگاهی مرکز لارستان آغاز شد
  • سلام و خسته نباشید هزینه دوره تربیت معلم سه سال اول چقدر هست و چقدر زمان میبره؟...
    معصومه در: ثبت نام دوره های تخصصی جهاد دانشگاهی مرکز لارستان آغاز شد
  • بسیار زیبا میشه لینک دانلود آهنگ بذار بباره نم نم بارون مرحوم محمدرضا حقیقی هم بگذارید....
    در: آهنگ زیبای “چراغ” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • با سلام دوست عزیز از پاسخ و نظر شما ممنونم. بنده ممکن است واژه هایی را استفاده کرده باشم که از نظر خوانندگان اندکی تند به نظر برسد اما شما به جنبه های زبان شناسی این مطلب...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • ممنون از پاسخ شما حرف شما کاملا درست است و ما باید زبان لاری را حفظ کنیم . بنده در پایان نامه ی خود بر این امر تاکید کرده ام و همچنان هم در دانشگاه در حال مذاکره برای طرح...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • سلام دوست عزیز، ممنون از نظر شما ببینید حرف شما تا حدی درست است. اما آنچه معیار یک زبان و گویش یا لهجه است تنها درک بین فردی نیست. این معیار وجود دارد اما معیارهایی همچون...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • سلام آقای مازیار ممننو از پاسخ شما سخن شما درست است و بنده شما را برای بحث دقیق تر به این لینک که در آفتاب لارستان منتشر کرده ام و در مورد زبان های فارسی باستان و میانه ت...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
آمار بازدید:

بازدید امروز: 200 بازدید

بازدید دیروز: 480 بازدید

بازدید کل : 4303199 بازدید