یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۳:۳۶
 |  ۸/ شهریور/ ۱۳۹۸ - ۶:۳۲
  |   نظرات: ۲ نظر
283 مرتبه بازدید

گفتگو با عرفان حمیده دانش آموز موفق خوری: در مدرسه خواجه نصیر، فرهنگ و معرفت آموختم.

در شرایطی که به دلایل گوناگون از جمله بی توجهی خانواده ها، عدم مدیریت صحیح، عدم تمایل نیروهای باتجربه و کارآمد برای حضور در مدارس خور و جو سرشار از بی انگیزگی در میان دانش آموزان خوری، بیشتر دانش آموزان مستعد این شهر حتی از همان مقطع ابتدایی، راهی مدارس لار می شوند، عرفان توانسته بر این تصور غلط غلبه کند. او جز معدود دانش آموزانی بوده که توانسته امسال با شرکت در آزمون نمونه دولتی، در رشته ادبیات و علوم انسانی مدرسه نمونه دولتی شهید نصیری قبول شود. این در حالی است که او حساس ترین مقطع تحصیلی خود (مقطع راهنمایی) را در خواجه نصیر خور گذرانده است. ما این موفقیت را به او تبریک می گوییم و با او به گفتگو می نشینیم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خودتان را معرفی کنید. در کدام مدرسه تحصیل می کنید و سال جدید در چه رشته ای و کدام مدرسه ادامه تحصیل می دهید؟
به نام خدا. عرفان حمیده هستم متولد سال ۱۳۸۲. مقطع راهنمایی را در دبیرستان خواجه نصیر خور گذراندم و سال جدید در رشته ادبیات و علوم انسانی، در دبیرستان نمونه دولتی شهید نصیری ادامه تحصیل می دهم.

چه عواملی را در موفقیت تحصیلی خودتان دخیل می دانید؟
اول از همه لطف خدا و انگیزه ها و تشویق هایی که از سوی خانواده ام دریافت کردم و بعد از آن تلاش های خودم برای رسیدن به هدفی که دارم. البته داشتن معلمانی دلسوز و کارکشته در این سه سال نیز تاثیر زیادی در این مهم داشته اند.

معلمان زیادی هستند که احتمالا نوع رفتار، اطلاعات و نحوه تدریس شان برای شما الهام بخش بوده است. می توانید برخی از آنها را نام ببرید؟
خب البته که معلمان من در این مدت، همه به نوعی برایم الهام بخش و مفید بوده اند اما دوست دارم از آقایان محمودی، بیمون نژاد، داوری و میرزاده نام ببرم و از آنها تشکر کنم.

هر روز با شوق و ذوق بیشتری به کتابخانه کمیته دانش پژوهان می روم چرا که زندگی در کنار این همه کتاب، حس خوبی به آدم می دهد.

شما علاوه بر تحصیل و ورزش به کار رسانه و خبر نیز علاقه مند هستید. کمی در ارتباط با این علایق صحبت کنید و اینکه برنامه خودت برای آینده چیست؟
بله. در واقع این علاقه بر می گردد به سه سال قبل. زمانی که برای اولین بار از یک همایش، خبر تهیه کردم و متوجه شدم که چقدر به این کار علاقه دارم. دوست دارم خبرنگاری را ادامه بدهم و در آینده ای نه چندان دور برای رسانه‌ی شهرم مفید واقع شوم.

با توجه به اینکه بسیاری از دانش آموزان مستعد خوری بعد از مقطع ابتدایی برای ادامه تحصیل به مدارس لار مراجعه می کنند؛ تجربه سه سال حضور خودتان در مدرسه خواجه نصیر خور چگونه بوده است؟
اتفاقا من هم بعد از مقطع ابتدایی قصد داشتم در یکی از مدارس لار ادامه تحصیل دهم. اما در نهایت به دلایلی در مدرسه خواجه نصیر ثبت نام کردم. در این سه سال، بارها خدا را شکر کردم که توانستم در خواجه نصیر درس بخوانم. خواجه نصیر، علاوه بر هر آنچه مدارس دیگر آموزش می دهند، به من درس زندگی آموخت. من در اینجا فرهنگ و معرفت را یاد گرفتم. واقعا تحولی بزرگ در زندگی من ایجاد شد که یکی از آنها قبولی در دبیرستان نمونه دولتی بود.

یکی از عوامل اصلی بی انگیزگی دانش آموزان خوری باورهای غلطی است که بر ذهن آن ها تسلط پیدا کرده است. برای مثال: درس بخوانیم که چه بشود وقتی کار گیرمان نیاید؟

عامل اصلی بی انگیزگی دانش آموزان خوری و عدم تمایل به ادامه تحصیل را در چه می بینید؟
به نظر من مهم ترین عامل، باورهای غلطی است که بر ذهن دانش آموزان تسلط یافته. برای مثال: “درس بخوانیم که چه بشود وقتی کار گیرمان نیاید” یا “درس خواندن فقط عمر آدم را تلف می کند”
یکی دیگر از این عامل ها‌، عدم برنامه ریزی مناسب دانش آموزان می باشد. یک برنامه ریزی مناسب که کارهای روتین یک نوجوان را دارا باشد می تواند بسیاری از مشکلات به ویژه کمبود زمان را برطرف کند. به عقیده من کمک گرفتن از یک مشاور تحصیلی برای برطرف کردن این مشکلات می تواند موثر باشد.

از تجربه تان به عنوان مسئول کتابخانه کمیته دانش پژوهان بگویید. میزان مراجعین به کتابخانه و علاقه مندان به کتاب و کتابخانه را چگونه می بینید؟
در این یک سال، نزدیک به سه هزار دوست جدید پیدا کرده ام. هر روز با شوق و ذوق بیشتری به کتابخانه می روم که در کنار این سه هزار کتاب باشم چرا که زندگی در کنار این همه کتاب، حس خوبی به آدم می دهد. میزان مراجعین به کتابخانه نسبت به قبل افزایش یافته به طوری که نزدیک به ۱۴۰ نفر به عضویت کتابخانه در آمدند و امیدواریم که بتوانیم با برگزاری یک سری برنامه ها در دوماه آینده، تعداد اعضا را حداقل به ۲۰۰ نفر برسانیم.

به عنوان تنها خبرنگار فعال نشریه خورشید لارستان و سایت خور، آیا دوست دارید در آینده سکان دار کار رسانه و خبر در این شهر شوید؟
بارها گفته ام که در آینده می خواهم به شهر و جامعه ام خدمت کنم. این امر می تواند به صدها روش انجام شود. اگر روزی احساس کنم می توانم در عرصه رسانه و خبر برای شهرم مفید باشم و خدمتی ارائه کنم، لحظه ای از این کار دریغ نخواهم کرد.

و سخن پایانی تان؟

دوست دارم به دانش آموزان توصیه کنم که هیچوقت دست از تلاش کردن بر ندارند. در هر شرایطی و با وجود هر مشکلی، راهی که انتخاب کردند را ادامه بدهند و باور داشته باشند که می توانند به هدفشان برسند. در پایان از همه کسانی که در این مدت من را حمایت کردند و باعث شدند که از ادامه راه دلسرد نشوم، تشکر می کنم.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

2 Responses to “گفتگو با عرفان حمیده دانش آموز موفق خوری: در مدرسه خواجه نصیر، فرهنگ و معرفت آموختم.”

  1. یونس قانع گفت:

    ضمن تشکر و سپاس بابت مصاحبه کوتاه و مفید از سوی سایت خور ، برای آقا عرفان در همه عرصه ها آرزوی توفیق روز افزون را از خداوند متعال دارم.

  2. حسین گفت:

    به عنوان دوست(:
    به نوعی الگو برداری :’
    سعی در قدم گزاشتن
    به سوی آینده(;
    و به همراه هم!
    آروزی موفقیت
    برای هر دومان+)

    تشکر از رسانه و دوست عزیز
    به صرف انگیزه

آخرین نظرات شما
  • به عنوان دوست(: به نوعی الگو برداری :' سعی در قدم گزاشتن به سوی آینده(; و به همراه هم! آروزی موفقیت برای هر دومان+) تشکر از رسانه و دوست عزیز به صرف انگیزه...
    حسین در: گفتگو با عرفان حمیده دانش آموز موفق خوری: در مدرسه خواجه نصیر، فرهنگ و معرفت آموختم.
  • ضمن تشکر و سپاس بابت مصاحبه کوتاه و مفید از سوی سایت خور ، برای آقا عرفان در همه عرصه ها آرزوی توفیق روز افزون را از خداوند متعال دارم....
    یونس قانع در: گفتگو با عرفان حمیده دانش آموز موفق خوری: در مدرسه خواجه نصیر، فرهنگ و معرفت آموختم.
  • یاد داشت آقای اورنگ را به طور کامل مطالعه کردم. ایشان پشت عنوان زبانشناس پنهان شده و منش خود را بروز داده و در مقاله شان چیزی به جز تمسخر و ناسزا گویی دیده نمی شود. آیا د...
    اوزی در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • با تقدیر و تشکر از دکتر محمد اورنگ و دکتر لیلا دیانت به خاطر جواب علمی که ارایه نمودند از این بزرگواران انتظار است که برای حفظ زبان لارستانی و متقاعد نمودن خانواده ها برا...
    در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • […] دکترای زبان شناسی  مقاله ای تازه نوشته اند که سایت خور آن را منتشر کرده […]...
    آفتاب لارستان – نگاهی نابخردانه به عنوان یک «کهن زبان» در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • احسنت...
    در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • والا اینکه بهش بگیم زبان هم زیادیشه ، با دوستت برو پیش یه تهرونی با زبون لاری با دوستت صحبت کن ، تهرونیه کل حرفت رو میفهمه اگه هم نفهمه حداقل 70 درصدشو میفهمه ، مقایسه کن...
    سلام در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • نام درست زبان لارستان كه در بر گيرنده لارستان كهن است لارستانى است و نام ساختگى اچمى ريشه تاريخى ندارد . البته لازم به يادآورى است كه در ايران بزرگ همه مردم به شكلهايى از...
    مازيار، از امريكا در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • اول زبان لاری بگوییم همه می خندند.گویش لاری ترکیبی ار لاری و کردی هست .اگر رسمیت میخواهیم بهش بدیم میگیم اچمی زبان .وگرنه اینم نیست .مدرک مهم نیست چیزی که مهم هست نوشته ه...
    گراشی در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • […] محمد اورنگ/ سایت خور: در نگاه اول منطقی می ­نماید و همگان را بر این نکته […]...
    آفتاب لارستان – نگاهی نابخردانه به عنوان یک «کهن زبان» در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
آمار بازدید:

بازدید امروز: 85 بازدید

بازدید دیروز: 166 بازدید

بازدید کل : 4289111 بازدید