دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲:۴۱
 |  ۸/ شهریور/ ۱۳۹۸ - ۶:۳۲
  |   نظرات: ۳ نظر
540 مرتبه بازدید

گفتگو با عرفان حمیده دانش آموز موفق خوری: در مدرسه خواجه نصیر، فرهنگ و معرفت آموختم.

در شرایطی که به دلایل گوناگون از جمله بی توجهی خانواده ها، عدم مدیریت صحیح، عدم تمایل نیروهای باتجربه و کارآمد برای حضور در مدارس خور و جو سرشار از بی انگیزگی در میان دانش آموزان خوری، بیشتر دانش آموزان مستعد این شهر حتی از همان مقطع ابتدایی، راهی مدارس لار می شوند، عرفان توانسته بر این تصور غلط غلبه کند. او جز معدود دانش آموزانی بوده که توانسته امسال با شرکت در آزمون نمونه دولتی، در رشته ادبیات و علوم انسانی مدرسه نمونه دولتی شهید نصیری قبول شود. این در حالی است که او حساس ترین مقطع تحصیلی خود (مقطع راهنمایی) را در خواجه نصیر خور گذرانده است. ما این موفقیت را به او تبریک می گوییم و با او به گفتگو می نشینیم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خودتان را معرفی کنید. در کدام مدرسه تحصیل می کنید و سال جدید در چه رشته ای و کدام مدرسه ادامه تحصیل می دهید؟
به نام خدا. عرفان حمیده هستم متولد سال ۱۳۸۲. مقطع راهنمایی را در دبیرستان خواجه نصیر خور گذراندم و سال جدید در رشته ادبیات و علوم انسانی، در دبیرستان نمونه دولتی شهید نصیری ادامه تحصیل می دهم.

چه عواملی را در موفقیت تحصیلی خودتان دخیل می دانید؟
اول از همه لطف خدا و انگیزه ها و تشویق هایی که از سوی خانواده ام دریافت کردم و بعد از آن تلاش های خودم برای رسیدن به هدفی که دارم. البته داشتن معلمانی دلسوز و کارکشته در این سه سال نیز تاثیر زیادی در این مهم داشته اند.

معلمان زیادی هستند که احتمالا نوع رفتار، اطلاعات و نحوه تدریس شان برای شما الهام بخش بوده است. می توانید برخی از آنها را نام ببرید؟
خب البته که معلمان من در این مدت، همه به نوعی برایم الهام بخش و مفید بوده اند اما دوست دارم از آقایان محمودی، بیمون نژاد، داوری و میرزاده نام ببرم و از آنها تشکر کنم.

هر روز با شوق و ذوق بیشتری به کتابخانه کمیته دانش پژوهان می روم چرا که زندگی در کنار این همه کتاب، حس خوبی به آدم می دهد.

شما علاوه بر تحصیل و ورزش به کار رسانه و خبر نیز علاقه مند هستید. کمی در ارتباط با این علایق صحبت کنید و اینکه برنامه خودت برای آینده چیست؟
بله. در واقع این علاقه بر می گردد به سه سال قبل. زمانی که برای اولین بار از یک همایش، خبر تهیه کردم و متوجه شدم که چقدر به این کار علاقه دارم. دوست دارم خبرنگاری را ادامه بدهم و در آینده ای نه چندان دور برای رسانه‌ی شهرم مفید واقع شوم.

با توجه به اینکه بسیاری از دانش آموزان مستعد خوری بعد از مقطع ابتدایی برای ادامه تحصیل به مدارس لار مراجعه می کنند؛ تجربه سه سال حضور خودتان در مدرسه خواجه نصیر خور چگونه بوده است؟
اتفاقا من هم بعد از مقطع ابتدایی قصد داشتم در یکی از مدارس لار ادامه تحصیل دهم. اما در نهایت به دلایلی در مدرسه خواجه نصیر ثبت نام کردم. در این سه سال، بارها خدا را شکر کردم که توانستم در خواجه نصیر درس بخوانم. خواجه نصیر، علاوه بر هر آنچه مدارس دیگر آموزش می دهند، به من درس زندگی آموخت. من در اینجا فرهنگ و معرفت را یاد گرفتم. واقعا تحولی بزرگ در زندگی من ایجاد شد که یکی از آنها قبولی در دبیرستان نمونه دولتی بود.

یکی از عوامل اصلی بی انگیزگی دانش آموزان خوری باورهای غلطی است که بر ذهن آن ها تسلط پیدا کرده است. برای مثال: درس بخوانیم که چه بشود وقتی کار گیرمان نیاید؟

عامل اصلی بی انگیزگی دانش آموزان خوری و عدم تمایل به ادامه تحصیل را در چه می بینید؟
به نظر من مهم ترین عامل، باورهای غلطی است که بر ذهن دانش آموزان تسلط یافته. برای مثال: “درس بخوانیم که چه بشود وقتی کار گیرمان نیاید” یا “درس خواندن فقط عمر آدم را تلف می کند”
یکی دیگر از این عامل ها‌، عدم برنامه ریزی مناسب دانش آموزان می باشد. یک برنامه ریزی مناسب که کارهای روتین یک نوجوان را دارا باشد می تواند بسیاری از مشکلات به ویژه کمبود زمان را برطرف کند. به عقیده من کمک گرفتن از یک مشاور تحصیلی برای برطرف کردن این مشکلات می تواند موثر باشد.

از تجربه تان به عنوان مسئول کتابخانه کمیته دانش پژوهان بگویید. میزان مراجعین به کتابخانه و علاقه مندان به کتاب و کتابخانه را چگونه می بینید؟
در این یک سال، نزدیک به سه هزار دوست جدید پیدا کرده ام. هر روز با شوق و ذوق بیشتری به کتابخانه می روم که در کنار این سه هزار کتاب باشم چرا که زندگی در کنار این همه کتاب، حس خوبی به آدم می دهد. میزان مراجعین به کتابخانه نسبت به قبل افزایش یافته به طوری که نزدیک به ۱۴۰ نفر به عضویت کتابخانه در آمدند و امیدواریم که بتوانیم با برگزاری یک سری برنامه ها در دوماه آینده، تعداد اعضا را حداقل به ۲۰۰ نفر برسانیم.

به عنوان تنها خبرنگار فعال نشریه خورشید لارستان و سایت خور، آیا دوست دارید در آینده سکان دار کار رسانه و خبر در این شهر شوید؟
بارها گفته ام که در آینده می خواهم به شهر و جامعه ام خدمت کنم. این امر می تواند به صدها روش انجام شود. اگر روزی احساس کنم می توانم در عرصه رسانه و خبر برای شهرم مفید باشم و خدمتی ارائه کنم، لحظه ای از این کار دریغ نخواهم کرد.

و سخن پایانی تان؟

دوست دارم به دانش آموزان توصیه کنم که هیچوقت دست از تلاش کردن بر ندارند. در هر شرایطی و با وجود هر مشکلی، راهی که انتخاب کردند را ادامه بدهند و باور داشته باشند که می توانند به هدفشان برسند. در پایان از همه کسانی که در این مدت من را حمایت کردند و باعث شدند که از ادامه راه دلسرد نشوم، تشکر می کنم.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp

3 Responses to “گفتگو با عرفان حمیده دانش آموز موفق خوری: در مدرسه خواجه نصیر، فرهنگ و معرفت آموختم.”

  1. یونس قانع گفت:

    ضمن تشکر و سپاس بابت مصاحبه کوتاه و مفید از سوی سایت خور ، برای آقا عرفان در همه عرصه ها آرزوی توفیق روز افزون را از خداوند متعال دارم.

  2. حسین گفت:

    به عنوان دوست(:
    به نوعی الگو برداری :’
    سعی در قدم گزاشتن
    به سوی آینده(;
    و به همراه هم!
    آروزی موفقیت
    برای هر دومان+)

    تشکر از رسانه و دوست عزیز
    به صرف انگیزه

  3. انور اسماعیلی گفت:

    تبریک به عرفان عزیز و با آرزوی موفقیت های بیشتر و تشکر از زحمات کادر آموزشی مدرسه خواجه نصیر بالاخص مدیریت محترم این آموزشگاه که انصافا تحول خوبی رو در این مدرسه هم از نظر کیفت آموزشی و هم از بعد تربیتی و انضباطی میان نسل اینده جامعه بوجود اوردن.
    بنظر من نوجوانان شهر نیازمند توجه بیشتر هستن چرا که واقعا در زمینه های مختلف مستعد هستن و عرفان نمونه ای از آن هاست که به عنوان یک مربی فوتبال با ایشون کار میکردم همواره مستعد و نشانه های فردی که بخواهد در آینده برای جامعه مفید باشند را داشتند.

آخرین نظرات شما
  • سلام دوست عزیز نظر شما بسیار از نظر علمی ضعیف است و هیچ استناد علمی ندارد. برای سخیف بودن حرف شما همین بس که باور دارید «لاری ترکیبی از لاری و کردی است». لطفا کمی مطالعه...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • تبریک به عرفان عزیز و با آرزوی موفقیت های بیشتر و تشکر از زحمات کادر آموزشی مدرسه خواجه نصیر بالاخص مدیریت محترم این آموزشگاه که انصافا تحول خوبی رو در این مدرسه هم از نظ...
    انور اسماعیلی در: گفتگو با عرفان حمیده دانش آموز موفق خوری: در مدرسه خواجه نصیر، فرهنگ و معرفت آموختم.
  • آرزومند هستم نور به قبرش بباره واقعا که هنرمند بوده این خدا بیامورز...
    Fardeen در: آهنگ زیبای “چراغ” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • لطفا با مجموعه جهاد دانشگاهی تماس بگیرید....
    ایوب محمودی در: ثبت نام دوره های تخصصی جهاد دانشگاهی مرکز لارستان آغاز شد
  • سلام و خسته نباشید هزینه دوره تربیت معلم سه سال اول چقدر هست و چقدر زمان میبره؟...
    معصومه در: ثبت نام دوره های تخصصی جهاد دانشگاهی مرکز لارستان آغاز شد
  • بسیار زیبا میشه لینک دانلود آهنگ بذار بباره نم نم بارون مرحوم محمدرضا حقیقی هم بگذارید....
    در: آهنگ زیبای “چراغ” را از مرحوم محمدرضا حقیقی لاری بشنوید
  • با سلام دوست عزیز از پاسخ و نظر شما ممنونم. بنده ممکن است واژه هایی را استفاده کرده باشم که از نظر خوانندگان اندکی تند به نظر برسد اما شما به جنبه های زبان شناسی این مطلب...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • ممنون از پاسخ شما حرف شما کاملا درست است و ما باید زبان لاری را حفظ کنیم . بنده در پایان نامه ی خود بر این امر تاکید کرده ام و همچنان هم در دانشگاه در حال مذاکره برای طرح...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • سلام دوست عزیز، ممنون از نظر شما ببینید حرف شما تا حدی درست است. اما آنچه معیار یک زبان و گویش یا لهجه است تنها درک بین فردی نیست. این معیار وجود دارد اما معیارهایی همچون...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
  • سلام آقای مازیار ممننو از پاسخ شما سخن شما درست است و بنده شما را برای بحث دقیق تر به این لینک که در آفتاب لارستان منتشر کرده ام و در مورد زبان های فارسی باستان و میانه ت...
    MuhammEd Ourang در: نگاهی نابخردانه به عنوان یک کهن زبان: جوابیه ای به «زیبایی شناسی زبان اچمی به مثابه ی زبانی کل نگر» در «اِوَزِ امروز»
آمار بازدید:

بازدید امروز: 33 بازدید

بازدید دیروز: 101 بازدید

بازدید کل : 4299221 بازدید