پنج شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۴:۱۴
 |  ۲۹/ مرداد/ ۱۳۹۴ - ۲:۲۴
  |   نظرات: ۸ نظر
2,871 مرتبه بازدید

اسدالله نوروزی: خیلی ها حس شاعرانه دارند اما شاعر و ماندگار نمی شوند / نظام الدین کامیاب: ما همه بخشی از وجود خداوندیم

 

ایوب محمودی: جلسه انجمن ادبی بامداد خور چهارشنبه شب ۲۸ مردادماه ۹۴ با حضور دو میهمان گرانقدر (دکتر اسدالله نوروزی و دکتر نظام الدین کامیاب) و جمعی از علاقه مندان ادبی در دفتر کمیته دانش پژوهان خور برگزار شد. این جلسه از آن جلساتی بود که همه دوست داشتند پایانی نداشته باشد! گرچه تا بامداد هم ادامه یافت!


جلسه با کمی تاخیر، حوالی ساعت ده و نیم شب برگزار شد و تا دقایقی بعد از بامداد ادامه یافت. ابتدا موسی پورپلاش و خانم تکاپوی اشعاری را خواندند و ایوب محمودی جلسه را با پرسشی به پیش برد. اینکه آیا می بایست شاعر، خود راه خود را در زمینه شعر بازیابد یا مساله تربیت شاعر و جهت دهی او توسط مراجع ادبی توصیه می شود؟ اسدالله نوروزی در پاسخ گفت که باید به هر دو بُعد این مساله توجه شود. برای هر مساله ای شناخت از آن جز ملزومات است. باید وزن را شناخت و طبق اصول گام برداشت. با این حال قطعا همه کس به نتیجه نخواهند رسید و عده بسیاری در میانه راه رها می شوند. در تشویق شاعر باید خیلی دقت کرد. نباید چنان به تشویق شاعر پرداخت که راه هرگونه نقدی را بر خود ببندد و نه هم چنان به نقدش بکشیم که انگیزه و تلاش خود را از دست بدهد. شعر و هنر تمام مشکلاتش در قسمت نهایی کارش نمایان می شود. اوایل، شاعر نوپا احساس می کند بله وزن را می شناسد، قوالب شعری را می فهمد، قافیه و ردیف را می داند و احساس می کند به رشد عظیمی دست یافته است. ولی آن جایی که می بایست حرف تازه ای بیاورد و ابتکار و خلاقیت به خرج دهد، از حرکت باز می ایستد. بنابراین در مرحله آموزشی، سرعت رشد و یادگیری زیاد است اما آن بخشی که به خود شاعر باز می گردد که باید خلاقانه گام بردارد، حرف تازه ای بیاورد، از تقلیدهای صرف بپرهیزد از قافله باز می ماند. مثل سیمرغ در الهی نامه عطار، که دسته دسته پرنده ها حرکت می کنند اما تنها سی پرنده به قله قاف می رسند. بنابراین شاعر ابتدا باید طبق اصل “ره چنان رو که رهروان رفتند”، حرکت کند اما در نهایت، باید آن جوهره ذاتی خود را نشان دهد تا بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد. برای شعر حتما باید زبان استوار باشد. یک زبان شسته و رفته را باید در اختیار گرفت. به طور کلی همه حس شاعرانه را دارند اما درجات مختلفی دارند. اما آن کسی شاعر است که بتواند با یک زبان استوار و خوب سخن بگوید. چنانچه در بلاغت می گویند بهترین شعر شعری است که دیگر نتوان بر روی آن شعر بهتری گفت. حافظ اگر هم حرف تکراری زده است اما اینکار را قشنگ تر انجام داده است. با اینکه همین حرف را فخرالدین عراقی هم زده است. بنابراین خیلی ها حس شاعرانه دارند اما شاعر و ماندگار نمی شوند. زبان نیما هرگز به استواری زبان مشیری نیست اما نیما ماندگارتر از مشیری است. کمااینکه نیما شاگردان خیلی خوبی هم داشت که بر این ماندگاری او افزودند. فروغ و اخوان و شاملو و دیگران آمدند راهی که نیما شروع کرده بود را به بهترین نحو به پیش بردند.
شهرام صالحی در ادامه گفت بیشتر شاعرانی که در تاریخ ادبیات معاصرمان درباره آن ها صحبت می شود در دهه هفتاد و هشتاد از دنیا رفته اند و معدودی از آن ها باقی مانده اند. شاعرانی که بتوانند تاثیرگذار باشند مانند فروغ، اخوان و …در حال حاضر در ادبیات داریم یا خیر؟ به عبارتی دیگر آیا ادبیات امروز ما ظرفیت تولید و پرورش همچین شعرای تاثیرگذاری را در خود می بیند؟

 

 

نوروزی در پاسخ گفت: زمین از همچین افرادی هیچ وقت خالی نخواهد ماند. چنانکه وقتی فروزانفر به رحمت خدا رفت ایران پژوهان خارجی با تاسف می گفتند با فوت فروزانفر، مثنوی شناسی دیگر عملا به پایان خط رسیده است. در حالی که در آن زمان دکتر عبدالحسین زرین کوب جوانی بود که شاگرد فروزانفر بود و تازه این راه را آغاز کرده بود. چهل سال بعد اما همه دریافتند که فعالیت های زرین کوب در این حوزه اگر پیشرفته تر از کار استادش نباشد عقب تر نیست. خود شفیعی کدکنی همیشه خود را شاگرد فروزانفر می داند. شفیعی اعجوبه ای است در شعر ولی خود را شاگرد فروزانفر می داند و شاید بزرگ ترین جرم او زنده بودنش هست! امروز در غزل، بهمنی بسیار چهره فاخری است. بهمنی و منزوی بعد از انقلاب غزل را از نو بازساختند. کما اینکه قیصر و سید حسن حسینی رباعی را بازسازی کردند. با این حال رباعیات زبردست از کار آن دو بهتر است.
شهرام صالحی از افت ظرفیت زبانی و به تبع آن تاثیرش در کاهش کیفیت کار ادبی سخن گفت که نظام الدین کامیاب آن را پذیرفت و درمان موقت این بیماری را تقویت و حفظ زبان های محلی دانست. نوروزی نیز معتقد بود که پیشرفت ادبی تابعی از مجموع عوامل است و به یک مساله خاص ارتباط پیدا نمی کند. ما زمانی می توانیم در ادبیات جهانی حرفی برای گرفتن داشته باشیم که اقتصاد، فرهنگ، سیاست و رفاه اجتماعی مان هم به همان اندازه پیشرفت کند.
نظام الدین کامیاب در ادامه از تاثیر تاریخ بر مساله شعر سخن گفت و به ایلیاد و اودیسه هومر پرداخت که هومر، با آنکه ظاهرا شاعری کور بوده اما اشعار حماسی او تاثیر فراوانی بر ادبیات مغرب زمین داشته است. چرا که توانسته توصیفاتی نو و زنده ای را ارائه کند که برای مخاطب قابل فهم و البته جذاب باشد. با این حال از نظر وی مهم تر از همه این موارد آن است که مساله اخلاق انسانی را در شعر فراموش نکنیم. ما باید احساس کنیم که خالق و مخلوق یکی است و ما بخشی از این عالم خلقت هستیم. اینگونه نیست که خدا از ما جدا باشد. در خواب و بیداری به این منبع الهی متصلیم. منتها چرا این حقیقت را احساس نمی کنیم بخاطر این است که روح مان، آن Self esteem یا عزت نفس خود را نشناخته است. عزت نفس یعنی احساس اتصال به خداوند. خداوند کل خلقت است و ما بخشی از این خلقتیم. وقتی منصور حلاج می گوید اناالحق بیراه نگفته است. چرا که همه انسان ها بخشی از خداوند می باشند. نیازی نیست که حتما کارهای بدی(مثل دزدی و آزار دیگران) انجام دهیم که این اتصال به هم بریزد. بلکه همینقدر که خودخواه باشیم، همینقدر که نگران باشیم، استرس داشته باشیم، غصه آینده را بخوریم و …روح ما را آلوده می کند و از عزت نفس ما می کاهد. این یک انرژی خیلی قوی را به ما وارد می کند که همیشه هم همراه ماست و در تک تک سلول های بدنت این نیرو و انرژی الهی را حس می کنیم. انرژی خداوند بسیار قوی است اما باید آن را حس کرد و روح مان را از پلشتی ها پاک کنیم. همه انسان ها از نظر خداوند یکسان هستند و اگر هم از نظر دانش، علم، مال و ثروت و …برتری دارند به همان اندازه بر مسئولیت آن ها افزوده می شود. در کودکی به ما می گفتند که باید از خدا بترسید. در حالی که خداوند ترسی ندارد. وقتی من بخشی از وجود خداوند هستم و همه جا همراه من است و به من یاری می رساند، چرا باید از او بترسم؟!

 

ایوب محمودی در ادامه از خلق قوالب جدید شعری مثل نوخسروانی یا همان سه گانی ها گفت و اینکه آیا ضرورتی در چنین کاری هست یا خیر؟ و اساسا به پیشرفت شعر فارسی کمک می کند؟ اسدالله نوروزی به ذکر پیشینه ای از نوخسروانی و فعالیت های اخوان و دکتر فولادی در این زمینه اشاره کرد و گفت به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل. ولی اینکه در بند قوالب شعری بمانیم و خود را مبدع یک قالب معرفی کنیم و عده ای را در کنار خود جمع کنیم، ره به جایی نخواهد برد. با این حال، شاعر می تواند از هر قالبی برای شعر خود استفاده کند. چه اسمش را بگذاریم دوگانی، سه گانی و یا کوته سرایی.
در ادامه بحث موسی پورپلاش و احمد رضایی درباره اشعار موسوی گرمارودی پرسیدند و این بحث نیز با حواشی های زیبایی ادامه یافت که به علت طولانی شدن گزارش، از بیان آن می گذریم.


دوستانی که در این جلسه حاضر بودند: موسی پورپلاش، حامد شفیعی، شهرام صالحی، یدالله خرمی، احمد رضایی، انور اسماعیلی، ایوب محمودی، هما رحیم زاده و معصومه تکاپوی.


 

در ادامه تصاویری را از این جلسه از دریچه دوربین ایوب محمودی مشاهده می کنید:

 

C360_2015-08-20-15-01-37-148

C360_2015-08-20-14-57-43-586

C360_2015-08-20-14-59-06-065

C360_2015-08-20-15-00-20-683

C360_2015-08-20-15-02-04-306

C360_2015-08-20-14-58-41-593

C360_2015-08-20-14-59-34-595

C360_2015-08-20-14-59-56-204

C360_2015-08-20-14-56-44-431 


این مطلب را به اشتراک بگذارید sms whatsapp
کمیته دانش پژوهان خور تمام مطالب این نویسنده

8 Responses to “اسدالله نوروزی: خیلی ها حس شاعرانه دارند اما شاعر و ماندگار نمی شوند / نظام الدین کامیاب: ما همه بخشی از وجود خداوندیم”

  1. وحیدیان گفت:

    خسته نباشید.
    مطالب مفیدی بود.

  2. عارف رفیعی گفت:

    سپاس دوستان عزیز
    متاسفانه توفیق حضور در این جلسه را نداشتم

  3. احمد گفت:

    ممنون از گزارش خوبتون. موفق باشید

  4. جمال پور گفت:

    با سلام و خسته نباشید واقعا دستتون درد نکند خدا قوت

  5. ناشناس گفت:

    ممنون و خداقوت. تا باشه از این خبرهای فرهنگی خوب.

  6. محمود ش گفت:

    خلاصه مباحث نشان میدهد که جلسه بسیار خوب و پربار بوده

  7. صالحی گفت:

    مخالفم با قسمتی از صحبت اقای نوروزی درسته حس شاعرانه زیاده اما شاعری که پشتکار داشته باشه ماندگار میشه
    از قدیم پروین و نیما و اخوان ثالثت و…
    در عصر خاضر هم روزبه بمانی،سعید کاظمی،فاضل نظری و…..

آخرین نظرات شما
  • من محمد هادی کوهی نژاد هستم احسان الدین منصف کمال تشکررادارم...
    در: قهرمانی تیم خردسالان نبرد خور در مسابقات فوتبال یادواره شادروان اکبر دلخوش
  • […] دبیر انجمن سبزاندیشان خور در گفتگو با خبرنگار سایت خور گفت: فاز اول طرح یادگارسبز در تنگ خور با توجه به زمان […]...
    طرح «یادگار سبز» در «تنگ خور» توسط «سبزاندیشان» کلید خورد+ گزارش تصویری | آفتاب لارستان در: فاز نخست طرح یادگار سبز در تنگ خور اجرایی شد + تصاویر
  • احسنت کیفیت عکس ها خوب نیست...
    ا در: فاز نخست طرح یادگار سبز در تنگ خور اجرایی شد + تصاویر
  • سلام ممنون از فعالیت شما جهت تخلف در تیر برق جاده جهرم شیراز 09177912396 بنده مدارک زیادی دارم از تخلفات تیر برق لطفا با من تماس بگیرید...
    جاسم رحمانیان در: انجمن سبزاندیشان خور برگزار کرد: طرح کاشت بذر و نهال در پارک جنگلی خور + تصاویر
  • بیش از ۹۵ % از آبی که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل دهستان چاه طوس جاری...
    امراله مهماندوست در: طغیان رودخانه، جاده خنج – لامرد را بست/ ۵۰ میلی متر باران در یک روز!
  • دست خوش واقعا صدا داشت.خدارحمتش کنه...
    در: دانلود تصنیف “همدم تو” با صدای مرحوم محمدرضا حقیقی لاری
  • پاینده لارستان یکپارچه...
    در: خانه لاری ها در یزد: نگینی از مردم لارستان در دل کویر!
  • خدا رحمتش كنه...
    سعيد ستوده در: گذری کوتاه به گذشته های خور: پای صحبت مرحوم حاج عبدالرحمن شاهدی + صدا
  • سلام. فایل pdf رو دانلود کنید و رشته ها رو مطالعه بفرمایید....
    مدیریت سایت در: اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس نیروی قراردادی می گیرد + شرایط استخدام
  • سلام ببخشید چه رشته هایی میخواد؟ ممنون میشم جوابمو بدید...
    در: اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس نیروی قراردادی می گیرد + شرایط استخدام

عملکرد یکساله شهرداری و شورای اسلامی شهر خور را چگونه ارزیابی می کنید؟

نتایج

Loading ... Loading ...
آمار بازدید:

بازدید امروز: 87 بازدید

بازدید دیروز: 589 بازدید

بازدید کل : 4110461 بازدید